Annons
Nyheter

tromb - för lite innehåll för pengarna

Nyheter • Publicerad 20 januari 2006
Foto: 
Foto: 

"Gökungarna sticker med pengarna, tredubblade generationsklyftor." 2006 års första nummer av tidningen Tromb har 40-talisterna som tema. Den där generationen som brukar kallas allt från "köttberget" till "babyboom- generationen" och "den stora proppen Orvar". Oavsett öknamn är de många och tar plats. Tromb är skitsura på det. Därför har de också fyllt tidningen med artiklar om vad den omtalade generationens bedrifter betyder för de som är unga i dag. Intressant och välarbetad statistik tar upp ungas undermåliga inkomster och överväldigande bostadsutgifter. Det skrivs om hur unga pluggar för att "det är bättre än att vara arbetslös" och hur studiemedlen har misslyckats att följa de senaste årens prisutveckling på bostäderna. Fakta och siffror blir skrämmande - men föga överraskande. Trots det blir sammantaget Trombs granskning en välkommen bekräftelse på något vi visste inte stod helt rätt till. Temadelen är också den som funkar allra bäst - välskriven och informativ med den där härligt dissiga ungdomstonen. Sen slutar det funka. En 42 sidor tjock tidning är inte fy skam men när hälften av texterna skrivits av en och samma skribent, vissa artiklar har ompublicerats från en av nätverkets böcker och framsidan pryds med rubriker från notiser, börjar man ana ett visst underskott av material. Kontentan blir helt enkelt för tunn för att vara ett "samhällsmagasin" och därtill kräva oförskämda 59 spänn per nummer (även om just detta hade det fortfarande för dyra extrapriset 39 kronor). På sätt och vis blir det ganska paradoxalt när hela tidningen andas att "unga har dåligt med pengar". Men självklart är det svårt att få saker och ting att gå runt, skribenterna arbetar ideellt och det syns också ibland på kvalitén. Ambitionen är bra men det når fortfarande inte ända fram.

Danina Mahmutovic
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons