Annons
Nyheter

vita band i kampen mot fattigdom

Nyheter • Publicerad 13 januari 2006
Några av alla armband som finns. På bilden är det falska armband, så kallade b-band. Foto: EVELINA GUSTAVSSON
Några av alla armband som finns. På bilden är det falska armband, så kallade b-band. Foto: EVELINA GUSTAVSSONFoto: 

I början av 2005 blomstrade armbandstrenden i Sverige. Man behövde inte vara särskilt uppmärksam för att se små färgglada plastarmband runt många handleder med en text som skrek ut svenska folkets olika ställningstaganden. Ett armband som inte var fullt lika färgglatt som de övriga var det vita bandet med texten utrota fattigdomen nu.

Bandet är en symbol för den globala kampanjen Global Call To Action Against Poverty som har sitt ursprung i Afrika och startade i mitten av 2004.

Annons

I Sverige vilar inte kampanjens ansvar på en enskild organisation utan på en plattform som består av en mängd olika företag och organisationer. Det var Sveriges kristna råd och biståndsorganisationen Diakonia som tog initiativet och tillsammans startade hemsidan utrotafattigdomen.nu.

- Det viktigaste målet för hela kampanjen är att försöka halvera antalet fattiga till 2015. Desto fler företag som ställer sig bakom våra krav om förbättring desto större chans har vi att uppnå ett resultat, säger Penny Davies som jobbar på Diakonia Sverige.

På den svenska hemsidan står det om målet att försöka förbättra de fattigas situation. Men det står också att målet om halveringen av antalet fattiga före 2015 inte kommer att kunna uppnås som de tidigare hoppats på.

Varför kommer ni inte att hinna detta till 2015?

- Världens ledare har i dag tillräckligt med resurser för att tillmötesgå kraven. Tyvärr saknas den politiska viljan, säger hon.

De svenska armbanden produceras i Kina och kostar en tia styck. Bandpengarna går inte till någon välgörenhet utan vinsten från sålda band går direkt tillbaka till produktionskostnaderna.

Penny berättar att utrota fattigdomen nu alltså inte är en insamlingskampanj.

- Kampanjens syfte är att göra människor medvetna om fattigdomsbekämpning och den rika världens ansvar. Syftet med det vita bandet är att det ska vara som en symbol för att sprida vårt budskap, säger Penny.

Ett lite mer färgglatt band är det rosa bandet som stödjer fotbollen. Men som också har som mål att minska allt våld som brukar uppstå kring större fotbollsmatcher.

Kampanjen älska fotboll startades ursprungligen av olika fotbollsföreningar tillsammans med Sportbladet. Idén kom när allt fler spelare påpekade ett råare läktarklimat. I hopp om att uppmärksamma allmänheten på det växande problemet och för att bevara den goda fotbollsandan så startade man älska fotboll-kampanjen.

Annons

Medverkande i kampanjen är bland annat det svenska landslaget som på sina matcher ofta bär bandet med texten älska fotboll ingraverat.

Bär bandet gör också mindre fotbollslag och entusiaster som älskar fotboll och tycker att till exempel hotbrev till spelare inte är acceptabelt.

Pengarna från försäljningen hamnar direkt i en fond. Från den kan föreningar i landet ansöka om stipendier. Stipendierna går till kämpande fotbollsföreningar och supportrar som gjort eller ska göra bra grejer för fotbollen. Pengarna går inte bara till fotbollslag. Till exempel fick Bodens Supporterklubb pengar ur fonden och använde pengarna till en trumma att ha med på matcherna.

Mindre företag har även de fått nys om armbandstrenden och tillverkar egna band som inte har en välgörenhetskampanj bakom sig. Dessa band kostar ungefär 20 kronor styck och finns i alla möjliga färger och former.

Andreas Lyckhammar
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons