Annons

Beatles ska sälja Klafreström

All you need is love, och kanske möjligen lite glas från Klafreströms kristall.
I varje fall hoppas vd:n Ulf Rosén det när han nu satsar hårt på en Beatleskollektion.
Uppvidinge • Publicerad 27 januari 2012
Bilden på Beatlerna som promenerar på ett övergångsställe finns på omslaget till skivan Abbey Road - och på bland annat denna frostade glasvas.
Bilden på Beatlerna som promenerar på ett övergångsställe finns på omslaget till skivan Abbey Road - och på bland annat denna frostade glasvas.Foto: 
I glasbutiken i Norrhult kommer Beatleskollektionen att finas, liksom hos återförsäljare runt om i landet.
I glasbutiken i Norrhult kommer Beatleskollektionen att finas, liksom hos återförsäljare runt om i landet.Foto: 
Röd är kärlekens färg! Ulf Rosén på Klafreströms Kristall vill gärna hjälpa till att sprida Beatles budskap.
Röd är kärlekens färg! Ulf Rosén på Klafreströms Kristall vill gärna hjälpa till att sprida Beatles budskap.Foto: 
Elsie Johansson är en av dem som jobbar med glasmåleri på Klafreströms Kristall.
Elsie Johansson är en av dem som jobbar med glasmåleri på Klafreströms Kristall.Foto: 
Äpplet, som är logotypen för det Beatlesägda bolaget Apple Corps, är en av många Beatlessymboler.
Äpplet, som är logotypen för det Beatlesägda bolaget Apple Corps, är en av många Beatlessymboler.Foto: 
The Yellow Submarine, har inspirerat många delar i glaskollektionen.
The Yellow Submarine, har inspirerat många delar i glaskollektionen.Foto: 

Ja, tanken är alltså att Beatles ska sälja Klafreströms Kristall. Och tvärtom.

– Vårt företag är ganska ungt och vi behöver förknippas med starka varumärken för att nå ut, säger Ulf Rosén.

Annons

Ett starkare varumärke än Beatles lär väl vara svårt att hitta. Och Ulf Rosén hoppas att samarbetet ska leda hans företag ut i vida världen.

– Min målsättning är ju att försöka etablera samarbete med stora Beatles-butiker, i exempelvis Liverpool och London. Och den allra största butiken som säljer Beatles-föremål finns i Las Vegas, på hotell Mirage vars affärsidé är att driva en Beatles-musikal, berättar Ulf Rosén.

Beatleskollektionen fanns med på Formexmässan förra veckan och ska presenteras i Växjö på lördag kväll, i samband med arrangemanget Konstnatten.

– Det har gått snabbt att ta fram en kollektion. Det beror ju naturligtvis på att jag hade kunskaperna kvar om hur vi gick tillväga förra gången, säger Ulf Rosén.

Han syftar på den kollektion som Lindshammars Glasbruk 2003 tog fram som underleverantör till ett företag som hade licens på tillverkningen vid den tiden.

Att Ulf Rosén nu utvecklat ett samarbete med Beatlesägda Apple Corps och skaffat rätten att både tillverka och sälja produkter med Beatles-motiv, kan han tacka en irriterande bilkö för.

– Det var i december som jag satt fast i en bilkö i Stockholm, jag satt nog där trekvart eller en timma. Men jag utnyttjade tiden till att sitta och fundera på vad jag skulle lansera för ny kollektion till våren. Och så började jag bläddra i mina gamla kontakter och ringa en efter en, förklarar han.

En av de gamla kontakterna var en anställd vid ett svenskt företag som företräder Apple i Sverige. Och på den vägen är det.

– Apple har varit snabba med att ge oss tillstånd. Vi har mailat bilder till dem så att de kunnat se hur våra glasprodukter ser ut.

Kollektionen består av fem olika delar, och det handlar om prisklasser från 150-2000 kronor. En del artiklar är handmålade, som de stora faten, och andra är screentryckta, som dricksglas. Och då handlar det om sådana motiv som inte låter sig handmålas för en rimlig kostnad.

Stewe Jonsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons