Brister i studiehandledning på modersmål
I början av 2014 gjorde Skolinspektionen tillsyn i kommunens skolor och förskolor. Brister konstaterades inom flera områden och ett uppföljningsbesök gjordes i december. För att kunna slutföra sin bedömning om de åtgärder som gjorts är tillräckliga vill nu Skolinspektionen ha in kompletterande svar från kommunen.
Det handlar bland annat om att elever som behöver studiehandledning på sitt modersmål inte får den hjälp de har rätt till. Skolinspektionen vill veta vilka språk kommunen kan erbjuda studiehandledning i och hur många barn som i dagsläget inte kan få tillräcklig hjälp. Skolorna det gäller är Åseda, Älghult och Alstermo.
Elisabet Saner, som nyligen börjat en tjänst som integrationssamordnare på barn- och utbildningsförvaltningen, säger att det i Uppvidinge handlar om sju språk.
– Behovet har ökat och därför har min tjänst inrättats.
För närvarande finns det 276 elever som läser modersmål. Behoven kan gälla allt ifrån att eleven kan behöva få ord och uttryck förklarade eller stöd i något ämne under ett par veckor till att få hjälp med hela ämnet. När Skolinspektionen gjorde tillsyn saknades vissa av språken och alla elever som behövde kunde inte få studiehandledning på det sätt de skulle ha haft.
– Att tillsätta en samordnare är ett steg i rätt riktning, tror förvaltningschef Anders Käll. Det gör att vi får en bättre överblick.
I början av september vill Skolinspektionen ha svar.