Annons

Dina öppnar nytt kontor

Det gamla sockenbolaget expanderar nu utanför sockengränserna. Dina Försäkringar Sydost har öppnat kontor i Vetlanda som en följd av att sammanslagningar under året skapat ett sammanhållet etableringsområde.
Uppvidinge • Publicerad 21 december 2011
Marknadschefen Tony Johansson vid det nyöppnade kontoret i Vetlanda.
Marknadschefen Tony Johansson vid det nyöppnade kontoret i Vetlanda.Foto: Stewe Jonsson

– Vi har jobbat mycket mot kunder i Vetlanda och på Höglandet tidigare så det känns helt naturligt att nu också ha ett kontor där. Själv är jag där ett par dagar i veckan och ett par dagar i Norrhult. En resdag brukar det också bli, säger Tony Johansson.

Tony Johansson har varit vd för Dina Försäkringar Sydost, som bildades då sockenbolagen i Nottebäck och Oskarshamnsbygden slog ihop sina påsar för några år sedan. Det var närmare bestämt 2006, då den 97 bolag stora sockenbolagsorganisationen i Sverige bytte namn till Dina Försäkringar.

Annons

Försäkringsbolaget i Nottebäck hade då varit sitt eget sedan starten på 1830-talet!

Men nya tider kräver nya upplägg.

– Det är helt enkelt så att EU-direktiv ställer vissa krav på försäkringsbolagen och man måste ha en viss storlek för att det ska fungera.

Under 2011 har Dina Försäkringar Sydost gått samman med bolaget i Habo/Jönköping och har nu kontor i Habo, Jönköping, Vetlanda, Norrhult, Oskarshamn och Västervik.

– Sedan samarbetar vi med banker, LRF och LRF Konsult på olika orter så att vi når ut även där vi inte har kontor, förklarar Tony Johansson.

I och med sammanslagningen med Habo/Jönköping tog dess vd över vd-posten i den nya, sammanslagna enheten, medan Tony Johansson blev marknadschef. Thomas Lindberg från Skeda är vice ordförande i bolaget.

– Jag tycker att vi har fått en bättre organisation nu, med flera som är specialiserade på olika saker. Vi har lite mer spetskompetens nu än tidigare då alla gjorde allt, konstaterar Tony Johansson.

Man får väl säga att det redan tidigare fungerade bra hos Dina, om man ska döma efter den årliga undersökning som Svenskt Kvalitetsindex redovisar. Där har Dina Sydost toppat sex år i rad, när det gäller nöjda privatkunder, liksom i fyra år när det gäller företagskunder och bilförsäkringar. Ett minst sagt gott omdöme.

– Varför vi ligger i topp? Ja, jag ska inte påstå att vi alltid är billigast men vi är prisvärda och jobbar i kundens närhet, och jag tror att kunderna upplever att vi är nära dem, säger Tony Johansson.

Stewe Jonsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons