Annons

Nu vill Trafikverket lägga ner gamla järnvägen helt

Trafikverket vill ha ett avslut om järnvägen mellan Åseda och Vetlanda för att på sikt kunna riva upp spåret. Berörda kommuner får nu en chans att yttra sig över planerna. I Uppvidinge vill kommunalrådet Åke Carlson (C) ge företagen en sista chans.
Uppvidinge • Publicerad 4 december 2013
Outnyttjat järnvägsspår. Nu vill Trafikverket besluta om definitiv nedläggning.Foto: LillianPetrovski
Outnyttjat järnvägsspår. Nu vill Trafikverket besluta om definitiv nedläggning.Foto: LillianPetrovskiFoto: 

– Vi har gjort två ordentliga försök att få med företagen så att vi kan öppna spåren igen, säger Åke Carlson. Men vi har inte fått så stort stöd. Vi kommer nu att mejla ut skrivelsen från Trafikverket, kanske med ett följebrev att företagen måste reagera. För det måste till ett engagemang från dem om vi ska få ha järnvägen kvar.

Lördagen 15 juni 2002 blev slutet på Åsedas järnvägs­epok när den sista rälsbussen lämnade stationen, en epok som varat i nästan 100 år. Några år senare, 2006, fattade dåvarande Banverket beslut om att underhållet på sträckan skulle upphöra. Nu vill Trafikverket ha ett beslut om nedläggning av järnvägssträckan Åseda-Vetlanda.

Annons

– Det innebär i första skedet ett beslut om att den inte längre ska vara en statlig allmän järnväg, förklarar Bo Svensson, som är Trafikverkets samhällsplanerare i Kronobergs län. Därefter tar vi beslut om hur den ska avvecklas, om spåren ska tas bort och om marken ska säljas.

Både Vetlanda och Uppvidinge kommun har kämpat, men inte lyckats, anser Bo Svensson. Bland annat gjordes en studie för några år sedan där man bedömde hur mycket gods som skulle kunna fraktas på järnvägen och vilket intresse som fanns.

– Nu har granarna börjat växa upp på spåret och skulle det ställas i ordning för trafik krävs en hel del insatser i upprustning, tror Svensson.

Åke Carlson, däremot, vill ge företagen en chans till.

– Vi vet att det inte är konkurrenskraftigt för företagen idag att frakta på järnvägen. Men det skulle kunna hända att en kund till företag i Uppvidinge skulle kunna säga att de i framtiden vill ha miljövänliga transporter. Det skulle vända upp och ned på tillvaron för oss och jag är rädd för att företagen här underskattar den risken.

Profilgruppens vd, Anders Frisinger, säger att för deras del är det inte aktuellt att frakta på järnvägen.

– Det man i så fall skulle kunna frakta den vägen är aluminiumgöt till företaget och skrot därifrån. Men att vi ska skicka färdiga produkter på järnväg är otänkbart.

Att persontrafiken ska öppna igen är det få som tror, däremot kommer då och då förslag till kommunen om att järnvägen är en outnyttjad resurs.

Ett sådant kom för bara ett par veckor sedan från en privatperson som föreslog att kommunledningen skulle göra en förfrågan hos Volvo i Braås om de var intresserade av att skicka sina dumprar på järnväg från Åseda och vidare mot stambanan i Nässjö.

Fram till 24 januari har Uppvidinge kommun och Vetlanda kommun på sig att komma in med synpunkter till Trafikverket.

Lillian Petrovski
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons