Socialnämnden kräver att Uppcom upprättar jour
Kommunens IT-support sköts av det kommunala IT-bolaget Uppcom. Socialnämnden har nu föreslagit att kommunstyrelsen kräver en bättre jour, så att det som hände för fyra veckor sedan inte kan hända igen.
Då låg datakommunikationen nere från lördag lunch till måndag morgon. De anställda kunde inte komma ut på internet, och därmed kom de inte heller åt patientjournalerna.
I en skrivelse förklarar den medicinskt ansvariga sjuksköterskan Lena Bodin hur allvarligt läget var: ”Det är svårt att identifiera alla risker med att inte komma åt patientens journal. I ett fall kan det gå bra att vänta med information, men det kan lika gärna också vara så att patienten får en vårdskada, som i värsta fall kan leda till bestående skador eller att patienten avlider.”
Hon räknar också upp en rad olika symptom som är allvarliga om personalen inte kommer åt journalen, exempelvis diabetes, hjärtsvikt, KOL, tumörsjukdom, sväljsvårigheter, allergi, smittsam sjukdom och restriktioner för belastning.
Lena Bodin konstaterar att helg- och nattarbete har lägre bemanning både när det gäller vårdpersonal och sjuksköterskor. Att då inte kunna arbeta med datorerna på vanligt sätt utan föra alla dokumentation på papper för att sedan föra in uppgifterna i efterhand kan leda till att information glöms eller fördröjs.
Hon konstaterar att personalen måste ha tillgång till dokumentation för att ha förutsättning att kunna göra rätt.
Omsorgen har ett dokumentationssystem som heter Cambio Cosmics. För det systemet finns support dygnet runt, så därför behöver det aldrig ligga nere någon längre tid. Men för att komma åt detta dokumentationssystem måste internetuppkopplingen fungera. Och det gjorde den alltså inte den aktuella helgen.
Lena Bodin anser att Uppcom måste ha jourpersonal som kan vara på plats inom rimlig tid efter ett larm kvällar, nätter och helger. Socialnämnden gick på samma linje när frågan diskuterades, och nämnden vill nu att kommunstyrelsen som har IT-frågorna på sitt bord kontaktar Uppcom.