Annons

Bedragarna tog husbilen – försäkringen gäller inte

Bedragare försvann med deras husbil som värderats till 485 000 kronor – men helförsäkringen gäller inte.
– En ekonomisk katastrof, säger Maj-Britt Hedegård som tillsammans med sambon Ronnie Johansson driver Lammhults husbilar.
Växjö • Publicerad 5 oktober 2010
Uthyrarna Maj-Britt Hedegård och Ronnie Johansson, här med dottern Sanna, är bedrövade sedan bedragare tagit deras ena husbil.
Uthyrarna Maj-Britt Hedegård och Ronnie Johansson, här med dottern Sanna, är bedrövade sedan bedragare tagit deras ena husbil.Foto: Per-Erik Sandebäck

De startade sitt handelsbolag för ett par år sedan och har verksamheten vid sidan om sina ordinarie arbeten. Tanken var att bolaget skulle ge dem lite extra intäkter.

– Vi hade inte i vår vildaste fantasi kunnat ana att vi skulle kunna hamna i den här situationen. Det känns både absurt och overkligt, säger Maj-Britt Hedegård.

Annons

En vanlig uthyrning av deras ena husbil, en Adriatic 660 av 2007 års modell, blev början på en ännu pågående mardröm.

Den 3 september ringde en man från Landskrona och frågade om Lammhultsföretaget hade någon husbil ledig.

– De sa att de ville hyra husbilen redan samma dag för att få några avkopplande dagar under sina sena semester. Senare på dagen kom en man och en kvinna i 25–30-årsåldern för att hyra husbilen, berättar Maj-Britt Hedegård.

– De var välklädda och supertrevliga. De betalade 3000 kronor kontant i deposition och skulle lämna tillbaka bilen den 9 september. Mannen pratade skånska och visade ett körkort som legitimation.

Men husbilen kom inte tillbaka på utsatt datum. I stället ringde paret och ville förlänga hyrtiden ytterligare en vecka eftersom det blivit problem då kvinnan inte mådde bra.

– Vi gick med på det även om detta ställde till mycket problem eftersom husbilen skulle ha hyrts ut till en annan kund.

Husbilen är ännu i dag, en dryg månad efter uthyrningen, spårlöst försvunnen och genom polisens försorg efterlyst i såväl Sverige som utlandet.

– När vi försökte ringa paret var telefonen avstängd och numret visade sig vara ett kontantkort. Personnumret som mannen uppgav gick till en helt annan person eftersom det visade sig att körkortet som visades var anmält stulet.

När Maj-Britt Hedegård kontaktade sitt försäkringsbolag Länsförsäkring Kronoberg kom nästa kalldusch. Husbilens helförsäkring ger sannolikt inte en enda krona till de drabbade uthyrarna.

– I det här fallet har nyckeln till fordonet överlämnats. Försäkringen gäller för stöld och inte vid exempelvis förskingring eller bedrägeri, konstaterar motorskadechef Fredrik Valgren, och tillägger:

Annons

– Så är grundprincipen och detta är helt klart i försäkringen. Men ärendet är pågående hos oss och vi har ännu inte fattat något beslut.

Fredrik Valgren poängterar att det inträffade är oerhört beklagligt, inte minst eftersom det handlar om stora belopp för den enskilde.

– Detta är egentligen ett problem för hela uthyrningsbranschen och ett sätt att minska riskerna är att använda spårsändare.

För Maj-Britt Hedegård och hennes sambo står deras hopp alltjämt till försäkringsbolaget.

– När vi tecknade helförsäkringarna på våra två husbilar var det ingen som nämnde någonting om det här problemet. Det är ju svårt att bedriva uthyrning utan att överlämna nycklarna till kunderna.

– Som vanlig människa är detta i mina ögon en stöld oavsett vad det heter inom juridiken.

Daniel Johansson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons