Annons

Bemanningsföretag ger jobb åt allt fler

Petra Svensson jobbar på Ateas kundcenter, men hon är anställd av Inpeople. Därmed tillhör hon bemanningsbranschens växande andel av arbetsmarknaden.
– Vi ger människor chansen, säger Inpeoples ägare Andreas Sjöström.
Växjö • Publicerad 6 december 2018
Petra Svensson tycker att Inpeople månar om sina anställda. "Man har fått en väldigt bra start med Inpeople, men målet är givetvis att gå över till en anställning i Atea", säger hon.
Petra Svensson tycker att Inpeople månar om sina anställda. "Man har fått en väldigt bra start med Inpeople, men målet är givetvis att gå över till en anställning i Atea", säger hon.Foto: Filip Sjöfors

Inpeople är det största helt lokalt ägda bemanningsföretaget i Växjö. Företaget har i år anställt ungefär 500 personer som bemannat olika arbetsplatser. Ungefär hälften av dem finns fortfarande kvar på Inpeoples lönelistor, en stor del av de övriga har fortsatt till företaget där de började som inhyrda.

Alwex, DHL, IV Produkt och Atea är några stora företag som tar hjälp av Inpeople.

Annons

– Jag trivs med de varierande arbetsuppgifterna. Sedan är det ett fantastiskt gäng med väldigt bra ledare här. Den kombinationen gör att det är ett väldigt bra jobb, säger Petra Svensson som jobbat på Ateas kundcenter i fyra månader och hoppas kunna gå över i en direktanställning.

Mathilda Petersson Carlberg, Hampus Dreifaldt och Jenny Samuelsson jobbar på kontoret på Inpeople som vuxit starkt de senaste åren.
Mathilda Petersson Carlberg, Hampus Dreifaldt och Jenny Samuelsson jobbar på kontoret på Inpeople som vuxit starkt de senaste åren.

Enligt Kompetensföretagens senaste årsrapport passerade 168 000 personer bemanningsbranschen 2017. 1,7 procent av den sysselsatta befolkningen arbetade där. En andel som ökat successivt.

– Det handlar om den breda kompetensförsörjningen. Vi som jobbar med detta blir naturligtvis specialister på var man hittar rätt personal och hur man förklarar att ett jobb är intressant. För den som anställer ibland eller sällan kan det vara svårt att komma på alla idéer själv, säger Inpeoples VD Christoffer Petrén.

Företaget har vuxit starkt de senaste åren. Från 35 miljoner kronor i omsättning 2015 till närmare 65 miljoner i år tillsammans med systerföretaget Head Consulting som är inriktat på rekrytering av chefer och specialister.

– Det här bolaget har haft tillväxt som en konsekvens, inte som ett mål. Om vi verkligen levererar då växer vi, säger Andreas Sjöström.

Ett andra kontor i Kristianstad kan få sällskap nästa år av etableringar i Stockholm och Göteborg.

Inpeoples inriktning är inte bara att hjälpa till med bemanningen, utan även annat som behövs för att en funktion ska fungera, förklarar vd Christoffer Petrén, t, v, och ägaren Andreas Sjöström.
Inpeoples inriktning är inte bara att hjälpa till med bemanningen, utan även annat som behövs för att en funktion ska fungera, förklarar vd Christoffer Petrén, t, v, och ägaren Andreas Sjöström.

Inpeoples inriktning är inte bara att hjälpa till med bemanningen, utan även ta fram lösningar för organisation, schema och annat som behövs för att en funktion ska fungera.

– Det är klart att en viktig del är att tjänsten blir tillsatt, men det är ofta man stirrar sig blind på det. Vi jobbar tätt med våra kunder redan på förstadiet och kan utmana kravprofilen. Varför ska ni göra detta? Ni kanske skulle kunna göra en rockad internt i stället? En bra rekrytering är inte heller färdig när man skriver kontrakt utan sedan behövs rätt verktyg. Hela processen är mycket längre för oss än själva rekryteringen, säger Christoffer Petrén.

När bemanningsbranschen växte fram för 20-talet år sedan fick den kritik för att förse arbetsmarknaden med ett B-lag jämfört med A-laget som var anställt direkt hos respektive företag.

– Vår bransch är så accepterad i dag att det inte finns längre. I dag är det inte vi och dem utan det är vi, oavsett vad det står på din rygg. Våra kunder måste ha en väl fungerande arbetsledning som ger all personal rätt förutsättningar att lyckas. Om det inte fungerar ställer vi krav på kunden att ändra på det, annars vill vi inte ha vår personal där. Vår personal är vårt ansikte utåt. De ska må bra och trivas på sin arbetsplats, säger Niklas Jullesson, affärsutvecklingschef.

Annons

Andreas Sjöström säger att om bemanningsföretagen tidigare främst var inriktade på arbetstoppar eller sjukdomstider, handlar det nu ofta om ett tätare och mer långsiktigt samarbete kring rekrytering och bemanning.

– Det vi säljer mest är strategisk uthyrning. Det är när man alltid jobbar med oss. Vi sköter bolagens personalförsörjning.

Av Inpeoples hyrpersonal är ungefär hälften heltidsanställd och hälften deltidsarbetande studenter.

– Det är 500 personer i år som får samtalet från oss: "Du fick jobbet".  Det är det roligaste samtalet i världen, säger Andreas Sjöström.
– Det är 500 personer i år som får samtalet från oss: "Du fick jobbet". Det är det roligaste samtalet i världen, säger Andreas Sjöström.Foto: Filip Sjöfors

Precis som bemanningsbranschen generellt ger Inpeople jobb till många unga och utrikes födda. Christoffer Petrén förklarar att företaget ibland ifrågasätter kraven som ställs eller pekar på hur de kan överbryggas för att underlätta matchningen.

– Vi ger människor chansen. Det är 500 personer i år som får samtalet från oss: "Du fick jobbet". Det är det roligaste samtalet i världen, säger Andreas Sjöström.

Johan PerssonSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons