Briox växer på ny marknad
Växjöbaserade Briox levererar webbaserade affärssystem till mindre företag och redovisningsbyråer utanför Sverige.
Efter att under det senaste året ha stärkt sin ställning på den finska marknaden tog företaget nyligen steget in i Estland.
"Anpassningarna till den estniska marknaden har under framför allt fjärde kvartalet varit arbetsintensiva, men samtidigt bevisat med vilken flexibilitet Briox affärssystem snabbt kan anpassas och etableras på en ny geografisk marknad", skriver vd Fredrik Hyltsten i en kommentar till bokslutskommunikén.
Briox har den senaste tiden tecknat avtal med flera ledande redovisningsbyråer i Finland och Estland och även ingått ett samarbetsavtal med SEB som innebär att bankens företagskunder får tillgång till Briox affärssystem.
Rörelseresultatet på minus 14 miljoner kronor belastas av stora avskrivningar. Briox försöker fortfarande anpassa sig efter den tunga starten då företaget drogs med höga utvecklingskostnader utan att få fart på försäljningen.
Ägarna visade förra året att de tror på utvecklingen genom ett kapitaltillskott på runt 20 miljoner kronor.
"Med hänsyn till hur verksamheten förväntas utvecklas under 2019 samt till de finansieringsmöjligheter som finns är styrelsen och ledningens bedömning att bolagets fortsatta drift är säkerställd", står det i bokslutkommunikén.
Briox aktie är listad på handelsplatsen NGM Nordic MTF.
Företaget har 16 anställda.