Annons

Censur stoppar reklamfilm om LNU

Censuren i Kina gör att bara delar av befolkningen kan se den reklamfilm som universitetet låtit göra för att locka kinesiska studenter till Växjö.
Växjö • Publicerad 18 januari 2012

Smålandsposten skrev i förra veckan om universitetets 170 000-kronorssatsning på filmen som producerats av ett amerikanskt produktionsbolag. Programmet sändes i en kinesiskspråkig kanal. Men det är bara omkring tio procent av Kinas befolkning, svindlande 100 miljoner människor, som har en parabolantenn som kan ta in betalkanalen NDT-tv.

Att från Sverige mejla länken till tv-kanalens hemsida eller själva filmen till personer i Kina, går inte - den blockeras.

Annons

– Vi har hela tiden varit medvetna om att vi inte når alla, bara dem som har parabol och betalkanalen. Unga kinesiska internetanvändare är också duktiga på att ta sig förbi censuren, säger tf kommunikationschef Malin Blom.

Filmen ska också finnas tillgänglig på en kinesisk sajt för videor, Tuodu. Enligt Malin Blom ska filmen inom kort också finnas på Kinas motsvarighet till YouTube, Youku.

Hilda Frankki
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons