Annons

”Detta är ingen lite håla på dekis”

Möbelhandlarna i Lammhult är grundade i en hantverkstradition som de fortfarande vårdar. Nu för unga företagsledare in Svenssons och Nilssons i en ny tid där handel i butik och på nätet går hand i hand. Och de tar gärna hjälp av varandra.
Lammhult • Publicerad 18 oktober 2018
"Lammhult är den butik hos oss som utvecklas bäst det här året", berättar Svenssons vd Jörgen Bitzekis.
"Lammhult är den butik hos oss som utvecklas bäst det här året", berättar Svenssons vd Jörgen Bitzekis.Foto: URBAN NILSSON

Svenssons i Lammhult fyller 120 i år. Företaget firar genom att sälja svenska designklassiker i begränsade upplagor.

– Vi skrev en 120-årig hyllning till den svenska möbelkonsten. Då var det en kund som hörde av sig och undrade om det är slut nu. "Nej, nej, nej, det var en hyllning till de här 120 åren. Sedan kommer många, många fler."

Annons

Jörgen Bitzekis började på Svenssons 2014 som e-handels- och affärsutvecklingschef. 34 år gammal sitter han sedan i februari på vd-stolen i företaget som Erik Svensson grundade 1898. Då var det ett möbelsnickeri, genom åren har det förändrats till handel med designmöbler och annan heminredning.

– När jag kom hit var det väldigt mycket möbelföretag. Då började vi prata mer om kundresan och om att bli en proffsig detaljhandlare. Någonstans är det det vi är också. Sedan är möblerna och kärleken till de här produkterna så otroligt stark och de är så himla viktiga.

Han talar om en förnyelse av Svenssons för att göra det smidigare för kunderna, från det första mötet, som ofta sker på nätet, med lättillgängliga butiker, enkla betalningslösningar och anpassade hemleveranser.

– Många pratar om digitalisering, jag tycker inte att det handlar om det, utan om att ta det här anrika företaget och hela tiden hänga med i det kunderna förväntar sig.

Från 2013 till 2017 ökade omsättningen från drygt 200 miljoner till över 300 miljoner kronor. Rörelseresultatet har varit ganska blygsamt, en dryg miljon 2017. Men det beror till viss del på att Svenssons har valt att redovisa investeringskostnader löpande.

Det handlar om moderniseringen av e-handeln. Flytten av lagret till Tibro, varifrån logistiken sköts av partnern LGT Logistics. Utvecklingen av inredningstjänsten Studio Svenssons. Renoveringen av butikerna, som ännu inte är helt genomförd, Göteborg står närmast på tur.

Senaste större satsningen var öppnandet av en mindre butik i centrala Stockholm i februari i år.

– Jag är supernöjd med den, för jag tycker att vi visar upp vilka vi är och vad vårt sortiment är på ett väldigt fint sätt på den lilla ytan. Och det går väldigt bra.

I sortimentet finns möbler och heminredning från över 200 varumärken. En stor del tillverkas fortfarande i Småland, annat i övriga Sverige, men också Danmark, Finland, Frankrike och Italien.

Vad är det för tradition Svenssons står för, när ni inte längre har egen tillverkning?

Annons

– Jag tycker att Svenssons ska stå för de saker som vi själva tillför, kunskapen bakom möblerna, kunskapen om hur du väljer ut dina möbler och servicen som vi erbjuder i samband med det. Först var vi en del av den producerande möbelhistorien i Sverige, numera är vi med och för ut den och håller liv i den.

Ni har butiker i de tre storstäderna, lagret i Tibro och utbyggd näthandel. Fler av er som äger och driver företaget bor i Stockholm. Behöver ni vara kvar i Lammhult?

– Jag tycker att vi definitivt ska vara kvar här, det tycker alla ägare och hela vår styrelse. Det är hjärtat, det är härifrån vi utgår och här det händer. Det är en så otroligt viktig del av vilka vi är, den här butiken som har stått här i så många år, så det finns inte en tanke på att flytta härifrån utan det handlar om hur vi kan utveckla det.

Jörgen Bitzekis tror mycket på samarbetet inom Möbelriket med Nilssons möbler, Norrgavel och andra lokala aktörer.

– Lammhult är den butik hos oss som utvecklas bäst det här året, så detta är ingen liten håla på dekis, utan tvärtom, nu börjar det verkligen bubbla.

Annars är Jörgen Bitzekis försiktig när det gäller den närmaste framtiden. Det handlar mer om att putsa på det som finns och att förbereda sig på en annalkande lågkonjunktur.

Med många bostadsbyten, ökande priser och låga räntor är det många som har tyckt att de har haft råd att satsa extra på fina möbler de senaste åren. Svenssons i Lammhult har redan märkt en avmattning, men Jörgen Bitzekis är säker på att företaget ska klara sig bra även i sämre tider.

– Allt hos oss har inte höga priser, jag tror att folk har lite fel uppfattning om prisbilden. Det är få förunnat att fylla hela sitt hem med saker från oss. Men jag tror att de flesta av våra kunder väljer ut några saker som är lite viktigare och som blir det där arvegodset, för det är en annan sak att sitta i en stol eller en fåtölj designad av en av våra stora formgivare och tillverkad av skickliga hantverkare.

Johan PerssonSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons