Annons

Elbilar i fokus på bilmässan i Paris

Bilmässan i Paris förväntades bli ett fiasko i år. Biltillverkare som Volkswagen, Nissan och Volvo lyste med sin frånvaro och det talades om en urvattning, men det blev tvärtom så att den här mässan kan kallas för en milstolpe i bilismens utveckling. Det var här elbilens alla möjligheter visades upp sida vid sida för första gången.
Paris • Publicerad 6 oktober 2018 • Uppdaterad 7 oktober 2018
Tesla visade sin nya Tesla 3 för första gången utanför USA och den fick stor uppmärksamhet.
Tesla visade sin nya Tesla 3 för första gången utanför USA och den fick stor uppmärksamhet.Foto: Stefan Nilsson

Det stora dragplåstret i år var naturligtvis Teslas europapremiär för folkbilen Tesla 3. En premiär som Renault mötte med en ännu folkligare folkbil, Renault K-ZE, med elmotor under huven och batterier istället för bensintank. Den ska tillverkas i Kina och är i första hand avsedd för asiatiska marknaden. Europa får istället hybrid och ladhhybridversioner av flera av Renaults modeller.

Här saknas innehåll

Folkligast var ändå pånyttfödda 60-talsikonen Moke. Nu med elmotorer i naven och fyrhjulsdrivning. Originalet byggde på klassiska hundkojan. Helt öppen, fyrsitsig strandbil med Jeep-stuk.

Den bara andas 60-tal och montern andas Karibiska stränder. Moke är pånyttfödd med Alec Issigonis originalritningar som bas. Nu även med fyrhjulsdrivning och eldrivning.
Den bara andas 60-tal och montern andas Karibiska stränder. Moke är pånyttfödd med Alec Issigonis originalritningar som bas. Nu även med fyrhjulsdrivning och eldrivning.Foto: Stefan Nilsson
Annons

Mercedes fullkomligt krossade alla andra med en elektrifieringssatsning som saknar motstycke vad gäller teknik, elegans och bredd. Även om nu Mercedes också talar om folkelbilen som är folkligare än Tesla 3 måste jag bara börja med den eldrivna reinkarnationen av Mercedes klassiska racerbil Silverpilen. Originalet, W 125 i Mercedes modellnomenklatur, satte en massa rekord 1937.

Snyggaste elbilen hittills, Mercedes ”Vision Silver Arrow”.
Snyggaste elbilen hittills, Mercedes ”Vision Silver Arrow”.Foto: Stefan Nilsson

Mässans silverpil är en så kallad designstudie och kallas ”Vision Silver Arrow”. Den har en ljudlös elmotor på 750 hk samt batterier för en räckvidd på 40 mil, men den är utrustad med en ljudanläggning som kan få den att låta som en Formel 1 bil, eller någon av Mercedes V8-motorer, om man nu inte pallar med att leva med utvecklingen mot eldrivna bilar fullt ut.

– Vi gör märket Smart till ett rent elbilsmärke, sa Ola Källenius, som är ansvarig för forskning och utveckling på Mercedes och markerade därmed att även Mercedes satsar på folkliga elbilar året då Tesla kommer till Europa med sin folkbil.

Mercedes satsar brett på elbilar, EQC, men även på säkra kort som en ny version av A-klass i AMG-kostym, bå bil i bakgrunden.
Mercedes satsar brett på elbilar, EQC, men även på säkra kort som en ny version av A-klass i AMG-kostym, bå bil i bakgrunden.Foto: Stefan Nilsson

Samtidigt så visade Mercedes upp sin produktionsklara eldrivna EQC, en Tesla S-utmanare med en räckvidd på45 mil och en acceleration 0-100 km/t på 5,1 sekunder. Nya suv:en GLE, hade världspremiär på pressdagarna.

– En laddhybridversion av GLE kommer under andra halvåret 2019 och vi kommer att erbjuda laddhybridversioner i alla våra modellserier, fortsätter Ola Källenius. GLE kommer som laddhybrid att få en räckvidd på 100 km på enbart el, så vår satsning på elektrifiering är seriös och långsiktig.

Ola Källenius, ansvarig för forskning och utveckling på Mercedes samt blivande koncernchef i Mercedes nya elbil EQC.
Ola Källenius, ansvarig för forskning och utveckling på Mercedes samt blivande koncernchef i Mercedes nya elbil EQC.Foto: Stefan Nilsson

Mercedes återkom gång på gång till sin historia och sitt arv med exempel som Silverpilen och den ML som var med i Jurassic Park-filmen, eller alla AMG-versioner som byggts där det nu var dags för en ny version av minstingen A-klass AMG

– Ja det där med arv och historik är inget Tesla kan komma och skryta med, sa någon av mina tyska journalistkolleger belåtet i vimlet på mässan.

Det må vara så och man kan naturligtvis roa sig med att notera att Mercedes inte tog upp första modellen av A-klass i sin historik. Det var den som välte i ett svenskt älgtest. Även stjärnan har haft sina fläckar.

Även Audi har en större fyrhjulsdriven kombi klar som elbil, Audi e-tron, och den hade sin Europa-premiär i Paris.

Audi hade Europa-premiär för sin e-tron i Paris och Tesla-folket visade stort intresse för konkurrenten till deras Tesla S.
Audi hade Europa-premiär för sin e-tron i Paris och Tesla-folket visade stort intresse för konkurrenten till deras Tesla S.Foto: Stefan Nilsson

Elon Musk och hans Tesla fortsätter att överraska och övertyga. Det har varit en livlig debatt om försäljningen med förskottsbetalning och produktionsförseningar, men faktum är att bilarna nu rullar av banden i riktigt hög takt och den första ska komma till Sverige 2019. Än viktigare är det faktum att Teslas tekniker lyckats bygga en elbil som slår alla andra bilar när det gäller krocksäkerhet i amerikanska NHTSA:s tester. Tesla 3 har dessutom en rad unika finesser som förarmiljön med en stor display och inget annat, en ny behagligt mjuk och effektiv ventilation och smarta lösningar som att ratten kan justeras med reglaget som sitter vid tummen när man håller i ratten. Varför har ingen kommit på detta tidigare?

Tesla har valt en stramt elegant förarmiljö med all info på en skärm i mitten.
Tesla har valt en stramt elegant förarmiljö med all info på en skärm i mitten.Foto: Stefan Nilsson
Annons

Tesla 3 är en elbil i storlek som VW Golf. Den har bagageutrymme både fram och bak, kan väljas med bakhjulsdrivning eller fyrhjulsdrivning och finns med två olika stora batteripaket. Det mindre ger en räckvidd på 35 mil, det större når 49 mil. Priset är 35000 US dollar.

Ja, så har vi ju det där med mer jordnära bilar som garanterat kommer att betyda mycket för teknikutvecklingen.

Tillbaka till framtiden. Toyota tar både Corolla och Camry till heders igen i Europa, och båda kommer som el/bensin-hybrider.
Tillbaka till framtiden. Toyota tar både Corolla och Camry till heders igen i Europa, och båda kommer som el/bensin-hybrider.Foto: Stefan Nilsson

Toyota tar med oss på en resa tillbaka till framtiden där både Camry och Corolla återuppstår som hybrider med en ny ännu effektivare och sportigare hybriddrivlina. RAV4 får ett helt nytt utseende och en förfinad hybriddrivlina även den.

Kia har stora förväntningar på sin e-Niro, en eldriven kompakt-suv som ska gå 48,5 mil på en laddning.
Kia har stora förväntningar på sin e-Niro, en eldriven kompakt-suv som ska gå 48,5 mil på en laddning.Foto: Stefan Nilsson

Kia och Hyundai visade sina nya elbilar, e-Niro och Kona, samt talade mycket om hybrider, batterielbilar och vätgaselbilar. Kias e-Niro får en räckvidd på 48 mil och är snart på svenska gator och vägar med ett mycket konkurrenskraftigt pris. Hyundai Kona matchar e-Niro på alla punkter. Här står valet mellan Tesla 3, med en unik förarmiljö, och Kia eller Hyundai med mer traditionell förarmiljö. Runt hörnet väntar förstås Volkswagen med flera nya elbilar medan både Renault Zoe och Nissan Leaf redan finns på marknaden med väl beprövade lösningar.

Hyundai satsar på framtiden och utmanar Teslas eldrivna lastbil med egna lösningar med bränsleceller från suv:en Nexo i en tung lastbil som först kommer i ett stort projekt i Schweiz nästa år. Här presenterat av Mark Freymüller.
Hyundai satsar på framtiden och utmanar Teslas eldrivna lastbil med egna lösningar med bränsleceller från suv:en Nexo i en tung lastbil som först kommer i ett stort projekt i Schweiz nästa år. Här presenterat av Mark Freymüller.Foto: Stefan Nilsson

Hyundai talar om framtidens mobilitet i termer som batterielbilar, nya ännu effektivare batterier och vätgasbilar med extra satsning på bussar och tunga lastbilar. Hyundai motar Tesla Semi i Europa-grinden genom att göra en storsatsning på tunga eldrivna lastbilar med vätgas som energibärare. Vätgas som blir elektricitet i två bränsleceller från Hyundais serieproducerade vätgasbil Nexo.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons