Elevsamarbete för framtiden
I Rottne Industri AB:s lokaler anordnade på torsdagen Linnéuniversitetet tillsammans med organisationen Företagarna ett möte med syftet att visa vilka fördelar ett gränsöverskridande samarbete kan innebära.
Ett 20-tal personer från småföretag runt om i regionen lät sig inspireras av presentationer och gavs tillfälle att utbyta erfarenheter sinsemellan.
Att träffen hölls i Rottne Industris lokaler var förståeligt.
Sedan ett par år tillbaka har det nämligen pågått ett samarbete mellan institutionen för datavetenskap, fysik och matematik vid Linnéuniversitetet och skogsmaskinföretaget, ett projekt som går ut på att effektivisera fordonens kranar och på så vis underlätta för förarna.
– Vi får ut mycket av samarbetet, konstaterade Rottne Industris konstruktionschef Martin Nyström. Vi lär känna många duktiga människor, vi syns där framtiden finns och vi kommer åt en kompetens som normalt inte finns i företaget.
Han förklarade vidare i vilka former företaget i?dag drar nytta av universitetet. Det handlar för företaget om att exempelvis vara delaktigt i elevers examensarbeten, hålla i studiebesök och söka kompetensstöd.
Roger Lindqvist, lektor på institutionen för datavetenskap, fysik och matematik vid Linnéuniversitetet, betonade från sin synvinkel vikten av en nära kontakt med företag.
– Kopplingen mellan företag och den kompetens som vi erbjuder är oerhört viktig. Vi märker när vi talar med olika företag att kompetensbehoven ökar, där kan vi fylla en lucka, sa han.
– För eleverna är det dessutom inspirerande att komma i kontakt med verkligheten och hantera de problem som företag stöter på.
Enligt Roger Lindqvist finns i dag en uttalad strategi från universitetets håll att uppmuntra den regionala utvecklingen och ett steg i den målsättningen är att finnas till för företagen.
En av småföretagarna på plats var Jan-Olof Colleen. Han driver till vardags Tingsryds Camping och såg i tematräffen ett utmärkt tillfälle att få svar på frågorna om hur han kan dra nytta av universitetet.
– Jag är här för att se om vi kan få någon hjälp. Vi vill till exempel göra någon typ av kundundersökning, vad våra kunder trivs med och vad som kan bli bättre. Det kanske universitetet kan hjälpa till med, sa han.
Johan Eslander