Annons

Felritad cykelränna över järnvägen ställer till problem

En felaktigt placerad cykelränna på Västerbron över järnvägen förbryllar cyklister. David Johansson, Växjö kommuns projektledare för stationsområdet, medger att det blivit tokigt och lovar att felet ska åtgärdas.
Växjö • Publicerad 30 augusti 2014
Det är ogörligt att ta sig upp med packväska, säger Bo Lostad.
Det är ogörligt att ta sig upp med packväska, säger Bo Lostad.Foto: 

Bo Lostad är en av flera Växjöcyklister som uppmärksammat den dåliga lösningen.

–?Det här är ett typiskt exempel på någon som inte tänkt till. Det märks så tydligt att det är någon som inte cyklar som konstruerat det här, säger han.

Annons

På norra sidan har arkitektbyrån Metro arkitekter i Göteborg, valt en skålformad cykelränna som är placerad direkt under en ledstång. För att komma upp eller ner med cykeln måste den lutas i nästan 45 graders vinkel och har man cykelväskor på slår dessa i ledstången.

–?Jag vet inte hur man tänkt. Visst finns det andra problem i världen, men när man ändå ska göra en cykelränna kan man väl göra den användbar, säger Bo Lostad.

Projektledaren David Johansson har hört talas om kritiken.

–?Det har blivit tokigt. Det är ju arkitekten som har ritat det så, men vi har vissa tillgänglighetskrav, och den låga ledstången för barn kommer här i konflikt med cykelrännan.

Växjö kommun har talat med byggentreprenören som nu kommer att flytta rännan ut i trappan.

–?Vi ska åtgärda det så fort som möjligt, men det kommer nog att ta en månad innan det är klart, säger David Johansson.

Men kritik har även riktas mot cykelrännan på den södra sidan av bron. Där har arkitekten i?stället valt en plan ränna en bit ut från ledstången. Men där har den oräfflade ytan ställt till problem. Så till exempel för Mathias Gaunitz och hans dotter.

– Jag har lärt mina barn att låta cykeln rulla fritt nerför sådana här rännor, men här går det inte. Så när min dotter Doris bromsade på den glatta ytan stack cykeln och hon fick den över sig i trappan, berättar han.

David Johansson har inte hört talas om det problemet, men lovar att kolla upp även den detaljen när man nu gör om.

– Jag tar till mig av kritiken. Jag tycker att det är viktigt att cykelrännorna fungerar, säger han.

Som Smålandsposten tidigare rapporterat, stoppade Växjö kommunledning tillfälligt bygget av bron i februari 2013, när man fick veta att notan skulle gå på 40 miljoner kronor. Växjö kommun har köpt jobbet av Trafikverket som i sin tur lagt ut uppdraget på entreprenören Peab. Efter beslut om trappa och hiss till mittplattformen hamnade slutnotan till slut på 44 miljoner kronor enligt David Johanson.

Magnus Erlandsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons