Annons

"Flyger ingen startar vi Småland Airlines"

Möjligheten att ta sig till och från Växjö med flyg är högprioriterat, både av flygplatsbolaget och av kommunen.– Vill inget flygbolag så får vi samla ihop pengar och starta ett eget Småland Airlines, säger Bo Frank (M) kommunalråd.
Växjö • Publicerad 28 april 2016
Själv är bäste dräng, vill inget flygbolag ta Växjös resenärer mot Stockholm och ut i Europa tycker Bo Frank att det skulle kunna finnas utrymme för ett egenstartat Småland Airlines. Foto: David Elg
Själv är bäste dräng, vill inget flygbolag ta Växjös resenärer mot Stockholm och ut i Europa tycker Bo Frank att det skulle kunna finnas utrymme för ett egenstartat Småland Airlines. Foto: David Elg

Kompetensbristen i länet och fler flyglinjer är alltid frågor som hamnar högt upp på ärendelistan när de exportberoende bolagen träffar kommun och länsledningen för att diskutera företagandets villkor.

– Vi är beroende av att få till bättre förbindelser med Stockholm och resten av Europa och det här är något vårt flygplatsbolag sliter hårt med, säger Bo Frank som sitter med i styrelsen.

Annons

Nextjet slutade flyga till Arlanda efter sommaren 2015 och SAS har inte tagit upp sina flygningar man slutade med 2008. Att nå ut i Europa via Estonian Air och en linje till Schiphol och Amsterdam var det senaste försöket för flygplatsbolaget att koppla Växjö till en större flyghub. Ett försök som tog slut efter bara några månaders flygnignar.

Sedan dess har det pågått förhandlingar som inte nått hela vägen.

Och det är i ljuset av alla de ansträngningarna som Bo Frank lanserade idén om ett Småland Airllines under ett möte med Expansiva Växjö.

– Vi skulle egentligen bara kopiera det Pigge Werkelin en gång gjorde med sitt Gotlandsflyg, det kan vid första anblick verka som en galen idé men ganska många sådana har faktiskt visat sig fungera i slutändan, säger Bo Frank.

Någon kommunal uppgift blir det dock inte fråga om är han noga med att påpeka.

– Jag tänker mig en crowdfunding, kanske att ett flertal av de exportföretag vi har i länet går samman. Många bäckar små kunde bilda basen för det här.

Ett av företagen han tänker på är starkt expanderande Växjöföretaget IV-Produkt och vd:n Mattias Sjöberg.

– Vi har en nackdel av att ligga där vi gör. Det är svårare för oss att ta hit kunder än om vi låg i närheten av en storstad. Samtidigt tror vi ju på Växjö och har investerat 130 miljoner kronor här de senaste åren.

Men Mattias Sjöberg tror på ännu större tillväxt med bättre förbindelser.

– Själv har jag ingen erfarenhet av flygbranschen, vi har försökt stötta de linjer som funnits genom att använda oss av dem oavsett ett något högre pris.

Annons

Att gå samman och tillsammans försöka få till ett Småländskt flygbolag är han dock mindre intresserad av.

– Men att stötta med att köpa flygbiljetter i bunt för att hjälpa till med kassaflödet gjorde vi redan med Norgeflyget för några år sedan. En sådan lösning skulle man kunna tänka sig igen.

Jens NielsenSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons