Annons

Fräcka knep i reakriget mellan hemelektronikkedjor

Att mellandagsrean är en viktig period för elektronikkedjorna att dra kunder är något Media Markt har förstått.
De har nu startat en kontroversiell kampanj där de med en lastbil gör reklam på sina konkurrenters parkering.
Växjö • Publicerad 29 december 2011
Ulf Cronsjö säger att det är flera kunder som har kommit in och reagerat på lastbilen utanför butiken.Foto: Per-Erik Sandebäck
Under gårdagen fick även Siba en lastbil på sin parkering, men i dagsläget har de inga planer på att göra något åt det.Foto: Per-Erik Sandebäck
Den 25 december var första gången lastbilen dök upp på Elgigantens parkering. Där har den stått sedan dess, med något kortare uppehåll.Foto: Per-Erik Sandebäck

Den 25 december placerades den första lastbilen utanför Elgiganten. Under gårdagen var det Sibas tur att få en ruta på sin parkeringsplats ockuperad.

På frågan vad Elgigantens varuhuschef Ulf Cronsjö tycker om tilltaget är kommentarer närapå överflödiga.

Annons

– Ja behöver du ha något svar på det egentligen. Det är väl rätt naturligt vad jag tycker om detta.

Han har själv talat med ansvariga på Media Markt, men vill inte berätta vad som kom ut av samtalet.

– Vi brukar kunna hålla en bra affärsmässig dialog med de flesta, men nu tycker vi att de har sjunkit för lågt. Detta är inget vi skulle kunna sänka oss till att göra.

Då parkeringsplatsen tillhör fastighetsägaren och inte företaget, i kombination med att det inte finns några skyltar som talar om hur länge eller vilka som får stå på parkeringen, kan de inte göra något åt saken.

Det är en annan sak på Siba, som senast i går fick sitt första besök av en liknande lastbil.

– Siba äger parkeringen, men problemet är att de lämnade lastbilen utan någon chaufför vilket vi tror är för att den inte skulle kunna köras därifrån, säger informationsansvarige Nora Ay.

– Som det ser ut nu så gör vi ingenting, men det är klart att det inte kan få vara en bil med deras erbjudanden där. Vi kommer inte att ta bort den på något olagligt vis, det får polisen göra i sådana fall.

Vad som ligger bakom det något udda sättet att göra sig sedd på vet hon inte, men vad deras syfte är känns mer klart.

– Jag vet inte hur vi ska tolka det som annat än att de inte får tillräckligt många besökare och de därför vill locka våra kunder till dem.

Ett flertal av Smålandspostens läsare har reagerat på elektronikkedjans kupp, liksom flera av de drabbade butikernas kunder.

Annons

– Det är otroligt många kunder som har reagerat. Det var en kund senast i morse som kom in och tyckte att det var förjävligt, säger Ulf Cronsjö.

Om detta är något som har drabbat även andra butiker runt om i landet vet han inte, men klart är att detta inte är första året samma kedja har försökt sig på något liknande.

– Förra året hade de en annan strategi. Då hade de en skolklass som gick runt utanför oss och delade ut deras reklamblad.

Nora Ay känner också igen sig i det.

– När vi har någon premiär eller något jippo så har de tidigare tryckt upp sina egna blad och delat ut till kunder som är på väg in till oss.

Det har även stått en tredje lastbil parkerad utanför en annan butik på Samarkandsområdet, men de har inte gått att nå för någon kommentar.

Oskar Tinggren
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons