Annons

Frans, en sann entreprenör

Bland Växjös studenter blomstrar entreprenörsandan. Bara i år har Drivhuset i Växjö sett 28 nya företag födas av gymnasieungdomar och studenter på Linnéuniversitetet. En av ungdomarna är Frans Nilsson.
Växjö • Publicerad 22 december 2010
Frans Nilsson tog de två saker han brinner för mest och startade ett företag som kombinerar kläder och snowboard- och skidevent.
Frans Nilsson tog de två saker han brinner för mest och startade ett företag som kombinerar kläder och snowboard- och skidevent.Foto: Filip Sjöfors

– Det som har drivit mig är viljan att göra precis det jag vill. Under två år har jag bevisat att företagande är mer än ett tråkigt kontor.

19-årige Frans Nilsson är mitt uppe i sitt företagande. När han gick andra året på gymnasiet startade han ett så kallat UF-företag med inriktning på kläder och snowboard- och skidevent. När företaget avvecklades ett år senare startade han med stöd av Drivhuset snabbt ett handelsbolag med samma koncept. Han är hemlighetsfull, men kan avslöja att företaget snart är ett aktiebolag.

Annons

– Jag vill inte berätta så mycket. Om några månader lanseras det nya och då kan jag lova att ingen kommer att missa det som händer, säger han.

Stiftelsen Drivhuset finns till för studenter på Linnéuniversitetet som lockas av företagande, men också bland ungdomar som driver UF-företag som en del av gymnasieutbildningen. Syftet är att främja praktiskt entreprenörskap bland studenterna och fungera som en länk mellan studenter och näringsliv. Bara i år har de väglett studenter i Växjö fram till 28 nya företag på olika områden. Tillsammans med Drivhuset i Kalmar stiger siffran till 55.

– Vi upplever att företagen blir fler och fler. Främst märker vi det på våra föreläsningar. Tidigare har vi fått springa efter studenterna, nu är de mer nyfikna, säger Thérése Carlbrant, projektledare på Drivhuset i Växjö.

Hon tror att företagarsuget till viss del beror på lågkonjunkturen, där eget företagande är ett sätt att slippa undan den svåråtkomliga arbetsmarknaden.

– Det är svårt att få jobb och studenterna får ofta mycket idéer under universitetstiden. De utnyttjar gärna oss som en kanal, eftersom vi kan vägleda dem i djungeln, säger Thérése Carlbrant.

För Frans Nilsson har Drivhuset varit en viktig inspirationskälla. Konceptet skulle fungera i längden, och målet var att kunna leva på företaget efter gymnasiet. I dag jobbar han ungefär 75 procent i företaget och några timmar om dagen som anställd på ett annat.

– Jag gör det för att säkra min inkomst tills jag har större omsättning i företaget.

Hans kläder säljs i flera butiker i Växjö och han har tillsammans med kompanjoner haft flera uppmärksammade snowboardevent i Växjö. Enligt egen utsago har eventen lockat publik från hela Sverige och flera stora namn inom extremsporten har synts till.

– Det har gått riktigt bra och då är det bara att satsa. Många är rädda för allt runt omkring, med papper och bokföring och sådant, men det ordnar sig, säger han.

Där har Drivhuset med sina kontakter varit en viktig länk och enligt Frans Nilsson har de en förmåga att få ungdomar att våga ta steget och satsa på sin idé.

Annons

– Man måste våga. När man är i den första fasen kan Drivhuset hjälpa till och se till så att allt blir rätt, de har varit väldigt viktiga för mig.

Frans tips till dig som vill starta företag

Du måste tro på din företagsidé och vara självsäker.

Gör något du brinner för. Du måste tycka att det är roligt.

Se bara möjligheterna, ingenting är omöjligt.

Emelie Olsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons