Fresh vädrar stora affärer i Kina
På måndagen flyttar Gransholmsföretaget Freshs exportansvarige Patrik Johansson till Shanghai tillsammans med sambon Victoria Karlsson och döttrarna Tilda och Tyra. Först till midsommar nästa år ska de trampa svensk mark igen.
-Det ska självklart bli jättespännande, säger Patrik Johansson.
-Fresh är med i ett par riktigt stora projekt i Kina och har ett tredje på gång. Ett sådant projekt kan omfatta några års byggande av en helt ny stadsdel med flera tusen lägenheter, säger han.
Hans uppdrag är att vidareutveckla verksamheten i det stora landet med utgångspunkt från det lilla bolaget Fresh Shanghai Ltd som i dag har två kineser anställda. Dom snart ska bli några till.
Ett nät av ett 40-tal lokala distributörer har redan knutits upp i olika provinser. För att allt ska ske på rätt kinesiskt sätt är det via dem försäljningen sker.
-Utan lokala kontakter är vi chanslösa. Det måste säljas lokalt i provinserna, vi kan aldrig täcka hela Kina, säger Peter Iburg som tillsammans med Patrik Dahlberg är huvudägare till Fresh.
En annan viktig grundsten när det ska expanderas är tillverkningen i egen regi i den sydkinesiska staden Xiamen.
-Vi måste ha produktion på plats med tanke på importtullar och fraktkostnader, säger Peter Iburg.
Att satsa i Kina har blivit självklart trots att andra uttryckt farhågor.
-Det skulle kännas helkonstigt att inte vara där. Kina blir bara starkare. Att stå utanför vore att säga nej till affärer i ett gigantiskt land med stark tillväxt. Vi har inte råd att låta bli. Det som byggs i Sverige på 50 år byggs där på nio månader, säger Peter Iburg.
En treårig målmedveten satsning har gjorts på att hitta rätt i Kina. Den banbrytande insatsen för att få ett ben till att stå på var tänkt att kosta tre miljoner kronor, men ytterligare någon miljon fick plöjas ned.
2010 är första året när Kinasatsningen ska gå plus minus noll. Sedan är det tänkt att skördetiden ska komma.
– Kineserna har utvecklat sitt sätt att bygga. För sju, åtta år sedan läckte husen så mycket att ventilation inte behövdes. När det nu byggs tätare får de problem och utomhusmiljön är inte alltid så rolig på grund av utsläppen. Bullret bidrar också till att fönstren ogärna öppnas, förklarar Patrik Dahlberg.
Här passar ett heltäckande utbud av ventilationsprodukter väl in. De speciella reningsfiltren i en del av Freshs produkter har redan visat stor effektivitet i den miljön.
– Svårigheter är naturligtvis hård konkurrens men också att det inte finns byggregler om att det ska finnas ventilation. Vi måste bearbeta de byggare som bryr sig och vill ha välmående kunder. De finns. I övrigt får vi med vårt kunnande bidra till att sprida information till de som bestämmer, säger Patrik Johansson.
– Våra produkter har blivit väl mottagna av distributörerna, det känns att vi på rätt väg, säger Patrik Dahlberg.
Eftersom kineser inte sällan köper lägenheter i form av tomma betongskal, och sedan vänder sig olika specialistbutiker för att få bostaden som de vill ha den, har Fresh också tagit fram kompletta ventilationspaket i tre prisklasser.
– Det handlar mycket om känsla och mjuka värden. Paketen är framtagna med hjälp av kineser för kineser, säger Peter Iburg.
I april får företagets 55 anställda ge sig iväg på en utbildningsresa till Kina och besöka dotterbolaget. Då ska bland annat referensobjekt studeras liksom en större mässa där Fresh ställer ut.
Men framför är det en spännande resa som själva företaget nu ger sig ut på med framgångsrik försäljning som mål. Kina är bara en av 25 länder som företaget regelbundet exporterar till, men med tanke på den framtida potentialen onekligen speciell.