Annons

Hon får ersättning efter hotellets falska marknadsföring

Några av dem som drabbades av falsk hotellmarknadsföring är Växjöbon Lucky Nakalembe och hennes sambo. När de kom fram till sitt hotell i Miami såg det inte alls ut som på resebolagets hemsida.
Växjö • Publicerad 7 juli 2018
Hotellet i Miami ar inte vad Växjöparet förväntade sig.
Hotellet i Miami ar inte vad Växjöparet förväntade sig.Foto: Lucky Nakalembe

När Lucky Nakalembe och hennes sambo skulle boka semesterresa i Miami bokade de in ett hotell som rekommenderades på resebolagets hemsida.

– Vi tänkte att resebolagen själva kollat upp hotellen som finns på deras hemsidan och kollat att det håller en bra standard, Men när vi kom fram till Miami var hotellet allt annat än fräscht. När vi kom in i rummet fick vi panik och tänkte att här kan vi inte sova i tio nätter, säger Lucky Nakalembe.

Annons

Hotellet såg inte alls ut som bilderna på resebolagets hemsida, rummet som Lucky och hennes sambo hade bokad var ostädat och nedgånget och området som hotellet låg i var allt annat än ett semesterparadis.

Oturligt nog hade resebolagets kundtjänst helgstängt på grund av midsommarledighet.

– Man kände sig nästan traumatiserad och vågade absolut inte lite på bedömningarna på internet, vi vågade inte boka något nytt förrän vi var på plats och kunde se hotellet med egna ögon, säger Lucky Nakalembe.

Efter några timmars letande hittade paret ett nytt bättre hotell i Miami men det dröjde flera dagar innan de kom i kontakt med resebolaget Resias kundtjänst så att de kunde få tillbaka pengarna från det första hotellet.

– Summan av kardemumma låg vi ute med 24 000 kronor bara för boende, det tog runt fem dagar innan vi kom i kontakt med resebyrån. Det var väldigt svårt att ta semester och slappna av de fem dagarna, säger Lucky Nakalembe.

Lucky och hennes sambo fick instruktioner att anmäla hotellet till allmänna reklamationsnämnden, de har ännu inte skrivit anmälan men planerar att lämna in den när semesterstressen har lagt sig.

Ingela Schönning, Cheif Brand Officer på Resia säger att alla hotell som finns på deras hemsida på något sätt har ett avtal med Resia.

– De här avtalen ska garantera till oss att de här hotellen är vad de utger sig för att vara. Vi kan såklart inte besöka alla tusentals hotell som finns med på vår hemsida, säger Ingela Schönning Cheif Brand Officer på Resia.

Ingelas bästa tips för att undvika den här typen av upplevelser är att noggrant läsa kundrecensioner på sajter som till exempel Tripadvisor och ta kontakt med en sälja som kan berätta mer om hotellet i fråga. Ifall man inte är nöjd med sitt hotell är det bäst att anmäla till allmänna reklamationsnämnden.

– Får vi någonting till oss där vi ser att det finns anledning att bryta samarbetet med en aktör tar vi ju absolut en diskussion om detta. Vi gör allt för att försöka ge en så korrekt bild av hotellet som möjligt, säger Ingela Schönning.

bild 1/5
Oscar IvarssonSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons