Annons

I startgroparna för nya Nylanda

Växjö behöver bereda plats åt fler företagsetableringar. Nu börjar planerna på ett nytt industriområde väster om flygplatsen att ta form på allvar.
Bland annat blir det två nya rondeller på riksväg 30 mot flygplatsen.
Växjö • Publicerad 11 januari 2020
Mikael Johansson diskuterar var transportvägen ska ligga med kommunens skogsförvaltare Henrik Blomkvist och nytillträdde kommunekologen Janne Kolehmainen.
Mikael Johansson diskuterar var transportvägen ska ligga med kommunens skogsförvaltare Henrik Blomkvist och nytillträdde kommunekologen Janne Kolehmainen.Foto: URBAN NILSSON

Runt Växjös flygplats har en rad företag etablerat sig på senare år.

Nu är det dags att ta steget västerut till andra sidan riksväg 30. Arbetet med detaljplanen för Öjabymotet är i sitt slutskede. Framåt sommaren kan exploateringen ta fart på allvar.

Annons

Hela området runt flygplatsen kommer att kallas Nylanda, berättar Mikael Johansson, projektledare Växjö kommun.

– Inga beslut är tagna men vi hoppas Nylanda blir Växjös artonde stadsdel.

Det 210 hektar stora skogsområdet som nu planläggs sträcker sig utmed riksväg 30 upp till Tunatorp i norr. Syftet är att skapa ett attraktivt verksamhetsområde för olika typer av företag med god tillgänglighet och flexibla tomter.

Marken ägs till 55 procent av företaget Hovs Mark & Maskin, vars ägare Martin Sjöberg köpte fastigheterna framför näsan på Växjö kommun för ett par år sedan. Återstoden av marken ägs av Växjö kommun och de två parterna kommer nu att exploatera området tillsammans.

Arbetet är redan igång i bemärkelsen att delar av skogen avverkats och att en arkeologisk förundersökning gjorts. Hovs Mark & Maskin håller på att förbereda byggvägar på sin fastighet och samma arbete är på gång på den kommunala marken. Allt för att stå redo att dra igång när detaljplanen vunnit laga kraft.

Industriområdet kommer i grova drag att utvecklas från söder till norr. Men det finns några intressenter som vill ha stora tomter och som kommer att placeras där det passar bäst, enligt Mikael Johansson.

– I de södra delarna tänker man sig mer personalintensiv verksamhet. Det kan vara kontor och service av olika slag. Norrut planeras för mer tillverkningsindustri och logistik, berättar han.

Flygplatsens inflygningsområde omfattas av den nya planen. Av säkerhetsskäl och för att piloten ska ha fri sikt till inflygningsljusen tillåts inte bebyggelse på en markremsa på drygt hundra meter tvärs över industriområdet. Det framgår tydligt i planen att exploateringen av Nylanda inte får bli ett framtida hinder för flygtrafiken.

Det nya området kommer att få tre anslutningar. Dels den befintliga vid Härlövsvägen, dels i två nya cirkulationsplatser utmed riksväg 30.

Den första rondellen byggs i anslutning till motorvägsavfarten mot Öjaby, norr om riksväg 25. Den andra rondellen blir i den utsatta korsningen mellan riksväg 30 och Nylandavägen. Där planeras också en cykel- och gångtunnel.

Annons

– Vi måste hitta lösningar så att trafiken kan fortgå under byggtiden. Det finns inga möjligheter att leda om trafiken, det är för många tunga transporter, säger Magne Holm på Trafikverket.

Mikael Johansson, kommunens projektledare för Nylandaområdet.
Mikael Johansson, kommunens projektledare för Nylandaområdet.Foto: URBAN NILSSON

Trafiklösningarna med nya cirkulationsplatser detaljprojekteras just nu och är det som ligger först i planeringen och kan i bästa fall komma igång efter semestern.

– Vi ligger väl i fas med tidsplanen, men vissa formella delar och själva upphandlingen är beroende av att det finns en detaljplan som vunnit laga kraft, säger Magne Holm, Trafikverket.

Ungefär samtidigt hoppas man att markarbeten kan påbörjas i området. När va-ledningar och gator är på plats kan de första företagen etablera sig.

– Det bör bli under 2021, om allt går som planerat och vi har en detaljplan, säger Mikael Johansson.

Karta över det nya verksamhetsområdet utmed riksväg 30.
Karta över det nya verksamhetsområdet utmed riksväg 30.Foto: Växjö kommun
Kerstin HaggrenSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons