Annons

Ingen planskild korsning över järnvägen

För ett år sedan föreslog byggnadsnämndens ordförande, folkpartisten Nils Fransson, att en planskild korsning borde byggas över järnvägen i centrum. Bland annat för att underlätta för utryckningsfordon. Men inga färdiga förslag finns.
Växjö • Publicerad 8 augusti 2014

Nils Fransson föreslog att övergångarna vid Liedbergsgatan och Södra Ringvägen borde stängas och ersättas med en tunnel på Askelövsgatan.

– Jag tycker fortfarande att mitt förslag är väldigt bra men tyvärr är det nästan omöjligt att genom­föra det, då stadens huvudavloppsledningar går där. Men något måste göras åt situationen, säger Nils Fransson.

Annons

Kan det inte bli aktuellt med en bro?

– Jo, det är en variant. Problemet är då hur det blir rent stadsplanemässigt för de boende i området. Men det vore en lösning.

Tekniska nämndens ordförande Anna Tenje (M) säger att det inte finns några färdiga förslag, men ett alternativ som har diskuterats skulle vara att bygga en järnvägsundergång för endast gång, cykel och utryckningsfordon. Samtidigt påpekar hon att det är väldigt ont om plats på båda sidorna av järn­vägen.

– Man har för lite mark för att kunna göra en normal tunnel. Det blir väldigt brant både upp och ner. Det är samma problem om man skulle göra en överfart.

Då verkar det inte finnas någon lösning?

– Jag vill inte säga att det inte finns en lösning, jag säger bara att det är väldigt komplicerat. Den skiss som Nils Fransson lagt fram är också förknippad med en del problem, till exempel att upp­gången på ena sidan ligger på en parkeringsplats vid en bostadsrättsförening.

Enligt Anna Tenje ska planerna på en planskild korsning ”bakas in” i trafik­flödesplanen för cent­rum som blir klar i september.

– Sedan är ju den planskilda korsningen en samfinansiering med Trafik­verket, och vi har diskuterat det här med dem, att vi tycker att det är ange­läget på grund av den ökade tågtrafiken och problematiken med nedfällda bommar. Men vi har inte nått någon riktig framgång än. Men de här planerna är något vi måste jobba aktivt med framöver.

Enligt Anna Tenje kommer en eventuell lösning dock inte att bli verklighet förrän om 5–10 år.

– Det är en otroligt komplex fråga som inte är lätt att lösa. Men samtidigt är frågan angelägen, både från en säkerhetsaspekt och från en trafikflödesaspekt.

Christoffer Nilsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons