Kronfönsters konkursförvaltare: ”Några garantier finns inte kvar”
Det säger konkursförvaltare Erik M Gabrielsson vid advokatfirman Maze som handlägger Kronfönsterkonkurserna där den sammanlagda bristen är 17 miljoner kronor.
– Garantiåtaganden är en oprioriterad fordran i konkursen och får samma procentuella utdelning, om det det blir någon, som alla andra oprioriterade borgenärer som exempelvis leverantörer. Det blir i så fall en marginell utdelning.
Erik M Gabrielsson säger att han har löst vissa smärre reklamationer av exempelvis gummilister om reservdelen kostat under 500 kronor.
– Sådana saker har inte något värde för konkursboet men kanske inte går att få tag på någon annanstans för privatkunden.
Reklamationerna i Kronfönster AB uppgår till 1,5 miljoner kronor och de närmare 40 kraven från missnöjda kunder kan innehålla olika varianter. Allt från glaspartier som läcker in vatten till förskottsbetalningar där kunden inte ens hann få varan.
– Om privatpersoners fönster fanns på plats hos Kronfönster vid konkursen har de rätt till fönstren efter en ändring i konsumentköplagen för några år sedan. Tidigare fick inte konsumenter hämta sina grejer vid en konkurs även om de förskottsbetalats, säger Erik M Gabrielsson, och tillägger:
– Men det krävs att fönstren fanns hos Kronfönster. Det var även kunder som gjort viss förskottsbetalning av fönster som stod färdigproducerade hos den polske eller litauiske underleverantören och då kom vi inte åt de fönstren.