Annons

Lastbilschaufför får ny chans i HD

Högsta Domstolen ska i en helt ny rättegång avgöra vem som bar skulden till dödsolyckan utanför Marhult 2007. Ett okänt vittne har trätt fram till den finske lastbilschaufförens försvar.
Växjö • Publicerad 15 december 2010
Dödsolyckan inträffade den 4 maj 2007 vid Marhult utanför Lenhovda.Arkivfoto
Dödsolyckan inträffade den 4 maj 2007 vid Marhult utanför Lenhovda.ArkivfotoFoto: Jens Nielsen

Dödsolyckan inträffade på morgonen den 4 maj 2007 när den finske timmerbilschauffören skulle svänga vänster in till sågverket i Marhult norr om Lenhovda. I motsatt riktning kom en personbil och körde rakt in i den svängande timmerbilen. Inga bromsspår fanns efter personbilen och föraren avled.

Den 35-årige finske chauffören friades av Växjö tingsrätt men fälldes senare i Göta Hovrätt, han nekade hela tiden till rubriceringen vållande till annans död och vårdslöshet i trafiken.

Annons

Enligt hovrätten hade han ett särskilt ansvar att försäkra sig om att vänstersvängen skulle kunna ske utan fara för andra trafikanter, också om mötande höll en högre hastighet än tillåtet.

Men det menar försvarsadvokaten Zacharias Hallenkrantz är en orimlig hållning. För mer än ett år sedan kom Högsta domstolens första besked att de meddelade prövningstillstånd.

– Vi pekade redan då på att det här är ett principiellt viktigt mål för alla Sveriges trafikanter. När övergår ansvaret till den mötande trafiken vid en vänstersväng.

Efter att chauffören fällts i hovrätten och överklagat till HD valde ett vittne att träda fram igen, mannen menar att lastbilschauffören inte hade en chans att undvika kollisionen.

Vittnet såg den mötande bilen passera i hög fart precis innan olyckan. Han gav sig till känna för polisen på olycksplatsen men vittnesmålet tilldömdes inte något värde i utredningen och fanns inte med i förundersökningen.

– Åklagarna säger att de inte har sett uppgifterna tidigare och hade jag känt till honom hade jag definitivt sett till att ha fått med honom, säger Zacharias Hallenkrantz.

Nu är mannens berättelse helt avgörande för att det blir en ny rättegång med vittnesmål och förhandlingar i HD, domstolen skulle annars ha avgjort målet på handlingarna från Hovrätten.

Riksåklagaren Lars Persson motsatte sig en prövning i HD från början. Efter en lagändring om vårdslöshet i trafik ska det vara straffbart också att göra sig skyldig till ett medvetet risktagande eller allvarlig oaktsamhet och det är precis vad den finske chauffören gjort enligt Lars Persson.

– Men det här är samtidigt en ganska ny lagstiftning den har inte prövats så många gånger. Nu får vi ytterligare ett avgörande i HD.

Jens Nielsen
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons