Mat i fokus hos tonåringarna som vann Procivitas Drakbo
Varje år ordnar Procivitas tävlingen Drakboet där skolans UF-företagare på några korta minuter får presentera sin företagsidé inför en jury som sedan utser en vinnare.
I år tävlade 28 UF-företag och de som placerade sig topp-3 hade ett gemensamt: Mat.
Vinnarna i Musthave UF, Stina Arvidsson och Elin Cedell, har med hjälp av ett bryggeri i Strömstad tagit fram en jul- och påskmust som enligt företagarna är något mindre söt än klassisk must.
– Den säljs på Ica Teleborg, Ica Norremark, Izakaya Moshi och på Knock´em´Down, säger Stina Arvidsson.
Bryggeriet har tagit fram musten, andraårseleverna har lagt tid på design och marknadsförening. Den vita etiketten pryds av Växjö domkyrkas båda spiror.
De unga företagarna i Smak UF, Tammy Tieu, Julia Hård och Izabella Dolama, har som affärsidé att tillaga marmelad, saft, mos och andra produkter av råvaror som annars skulle kastas av livsmedelsbutiker i Växjö. Detta tyckte juryn hade stor framtidspotential. Smak UF säljer sina hemlagade produkter i lådor, kunderna kan antingen prenumerera eller köpa enstaka lådor.
Hjälp miljön, en box i taget, är företagarnas måtto.
– För mig var det självklart att göra något med mat, säger Izabella Dolama som tidigare vunnit matlagningstävlingen Kockduellen.
Julia Hård berättar att de Ica maxi stormarknad och Ica kvantum Teleborg var positiva till att skänka råvaror som tjejerna sedan förädlar i Elin Wägnerskolans kök där de tidigare var elever.
– Vi lägger mycket tid utanför skolan, vi står i köket på måndags- och torsdagskvällar, det känns kul, säger Tammy Tieu.
– När man gör något man brinner för känns det inte lika jobbigt, säger Julia Hård.
När Lucas Jaramillo började på Procivitas reagerade han på att det inte fanns en kiosk på skolan. När han nu i tvåan skulle driva ett UF-företag var steget därför inte långt till att starta Procivi kiosk som han driver på skolan.
– Jag gjorde en marknadsundersökning och den visade att 97 procent av eleverna ville ha en kiosk. Det motiverade mig, säger Lucas Jaramillo
– När jag slutar gymnasiet hoppas jag ha 20–30 000 kronor på fickan. Jag tror att jag hittat ett vinnande koncept och vill gärna utöka till fler Procivitas skolor i Sverige, fortsätter han.
De vinnande UF-företagarna fick checkar på 1 500 kronor, respektive 1 000 kronor och 500 kronor.
Jacob Posse, vd för IC Media var, en av drakarna i juryn. Han var imponerad över elevernas insatser:
– Det har varit en givande dag, eleverna är fantastiskt duktiga. Jag ska ha ett möte med vinnarna och ska försöka hjälpa dem så att de kan sälja mer. Vi är alltid på jakt efter samarbetspartners.
Charlotte Sköldberg, lärare i ekonomi, juridik och entreprenörskap, var nöjd med dagen.
– Eleverna utvecklas, vågar stå inför folk och lär sig samarbeta i skarpt läge. Jag är sjukt stolt och imponerade över dem, säger hon.
Företagare, politiker och elever i juryn
Dessa personer agerade drakar på Procivitas:
Johannes Nordgren, ägare av Active Sound och Trefemtvå.
Ida Eriksson, (M), ordförande i utbildningsnämnden, Växjö kommun.
Elina Landqvist, projektledare på Företagsfabriken.
Jacob Posse, vd för IC Media.
Sofia Wolff, UF-alumn, elev på Procivitas.
Emma Eriksson, UF-alumn, elev på Procivitas.