Annons

Medley kritiseras för vilseledande reklam

Vad är gratis? Det råder olika uppfattningar om Växjö simhalls sommarkampanj.
– Man måste vara väldigt försiktig med ordet gratis­, säger Kristina Wallin, jurist på Konsumentverket.
Växjö • Publicerad 25 juni 2014
Ur Medleys sommarkampanj.
Ur Medleys sommarkampanj.Foto: 

Smålandsposten har blivit kontaktad av flera läsare­ som ifrågasätter ordet gratis i Växjö simhalls sommarerbjudande. Simhallen som ingår i Medley- anläggningarna runt om i Sverige har en sommarkampanj som erbjuder ett sommarkort för gratis bad och träning. Erbjudandet gäller bara om du betalar för ett medlemskap.

Sofia Norén som är marknadschef på Medley berättar att de ville kontrollera att budskapet var korrekt innan kampanjen började och tog kontakt med Reklamombudsmannens jurist.

Annons

– Vi vill inte ha otydliga erbjudande som kan vilse­leda våra kunder, därför tog vi kontakt med Reklam­ombudsmannens jurist, Gunilla Welander. Vi har fått ett tydligt god­kännande av henne utifrån ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som bestämmer hur man får använda ordet gratis.

Men när Smålands­posten kontaktade Konsumentverket var de av en annan uppfattning.

– Det är inte gratis om kunden måste teckna ett årskort. Deras kampanj stämmer inte överens med marknadsförings­lagen, säger Kristina Wallin och fortsätter:

– Man måste vara väldigt­ försiktig med ordet gratis. Gratis betyder utan motprestation vilket detta erbjudande inte är. Därför kan sommarkampanjen uppfattas som vilseledande.

Stefanie Ravelli
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons