Medley kritiseras för vilseledande reklam
Smålandsposten har blivit kontaktad av flera läsare som ifrågasätter ordet gratis i Växjö simhalls sommarerbjudande. Simhallen som ingår i Medley- anläggningarna runt om i Sverige har en sommarkampanj som erbjuder ett sommarkort för gratis bad och träning. Erbjudandet gäller bara om du betalar för ett medlemskap.
Sofia Norén som är marknadschef på Medley berättar att de ville kontrollera att budskapet var korrekt innan kampanjen började och tog kontakt med Reklamombudsmannens jurist.
– Vi vill inte ha otydliga erbjudande som kan vilseleda våra kunder, därför tog vi kontakt med Reklamombudsmannens jurist, Gunilla Welander. Vi har fått ett tydligt godkännande av henne utifrån ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation som bestämmer hur man får använda ordet gratis.
Men när Smålandsposten kontaktade Konsumentverket var de av en annan uppfattning.
– Det är inte gratis om kunden måste teckna ett årskort. Deras kampanj stämmer inte överens med marknadsföringslagen, säger Kristina Wallin och fortsätter:
– Man måste vara väldigt försiktig med ordet gratis. Gratis betyder utan motprestation vilket detta erbjudande inte är. Därför kan sommarkampanjen uppfattas som vilseledande.