Nya järnvägsstationer saknar tågtrafik
Idag går tågen mellan Nässjö och Alvesta mest för att flytta tågseten, resandet är mycket begränsat. I Jönköping har länstrafikbolaget budgeterat för sex dubbelturer från årsskiftet med Krösatågen. I Kronoberg finns inte den förändringen med i budget. Clas Carlsson, trafik- upphandlingschef på Länstrafiken Kronoberg arbetar med att hitta ekonomiskt utrymme.
– Det ska upp till styrelsen men det finns en ganska stor samsyn och sannolikhet att vi ordnar det här, säger han.
För som han skriver i sin egen utredning: " Det skulle sannolikt uppfattas som olyckligt om stationerna invigdes utan att kunna erbjuda en tågtrafik som skulle kunna vara till någon liten nytta för berörda orter och dess invånare."
– Det kan bli så här när vi arbetar med långa processer, men vi kommer att rätta till det.
Först till 2013 och 2014 hade Länstrafikbolagen Kronoberg räknat med att öka på trafiken som Clas Carlsson beskriver som en stor förbättring för orterna norr om Växjö utmed stambanan.
– De har drivit på hårt och får nu trafik de inte upplevt på de senaste 40 åren.
Nettokostnaden hamnar på 3,3 miljoner kronor för införandet och har då delfinaniserats av indragna bussturer.
– I rusningstrafik anländer 4-5 bussar till Växjö norrifrån idag. Det kommer att minska till 1-2 bussar för att vi ska få med oss alla på de mindre stoppen som ska vara på plats i Växjö innan klockan åtta. Tågen sväljer resenärer från cirka tre bussar och de får en något kortare restid.
Restiden med regiontågen mellan Lammhult och Växjö blir alltså jämförbar med dagens direktbussar under rusningstid som inte går inom Moheda, dryga 40 minuter.