Nytt resecentrum leder till hårda diskussioner
Stationsområdet i Växjö är den största enskilda förändringen av Växjö centrum på många decennier och kommer att skapa en byggarbetsplats av staden under flera år framåt. Kommunens projektledare Peter Rydell ser ändå att flera saker kommer att gå i mål redan under det kommande året.
– Under våren hoppas vi kunna presentera ett planförslag och så blir det säkert någon form av invigning när tågen börjar rulla och själva spårutbyggnaden är klar.
Men det som har kommit att bli en knäckfråga i hela projektet är ett nytt resecentrum. Växjö kommun är övertygade om att det behövs ett nytt och större.
– Det vi har idag passar inte alls ihop med den kollektivtrafik vi ser framför oss med bussar och nya lokaltåg. Där måste det till en större stationsbyggnad, sen är det resten av utformningen som ska göras med service till tågresenärerna och kommersiella lokaler. Det kan alltså växa med tiden, säger Peter Rydell.
För Växjö kommun är det också mycket viktigt med en fri passage mellan Växjö centrum och söder så att gående enkelt kan ta sig till exempelvis sjukhuset.
– Det är något vi diskuterar noggrant, alltså hur en förlängning av Klostergatan är kopplad ett resecentrum eller som idag helt fri. Den måste vara öppen och tillgänglig, säger Pete Rydell.
Henrik Gidmark är affärsutvecklare av stationer i Sydsverige för Jernhusen och han är mycket positiv till utvecklingen i Växjö ser många frågor som måste lösas.
– Det är ju inte unikt med resecentrum centralt i städer men här ska det passas in i det mycket större arbetet med stationsområdet. Ska vi bygga helt nytt, hur gör vi då med resenärerna under tiden, storleken, var det ska ligga. Vi har en rad frågor kvar att diskutera och vi har en pågående diskussion med Växjö.
När en byggstart skulle kunna vara aktuell vill han inte spekulera i.
Peter Rydell har sin bild klar.
– Det kommer inte att börja byggas på något resecentrum förrän en bra bit in på 2014.