Annons

Ombyggnaden av bangården: lite dyrare, lite senare

Ombyggnaden av bangården i Växjö drar ut på tiden och kommer att bli något dyrare än de planerade 160–170 miljoner kronorna. Snart är sista rälsbiten lagd.
Växjö • Publicerad 9 oktober 2012
Foto: 
Stefan Holmberg jobbar för Peab som står för all markberedning och alla byggprojekt runt stationen. Här har han fått rycka in i en något ovanligare arbetsställning.Foto: Filip Sjöfors
Foto: 
Foto: 
explosivt 1. Thomas Nilsson och Glenn Karlsson förvärmer skarven inför den explosiva gjutningen. 2. Med en så kallad termit gjuts skarvarna i rälsen samman. En fodrad burk som innehåller en blandning av järnfilsspån och magnesium tänds på med ett tomtebloss modell större och startar reaktionen där metallen sedan rinner ner i en gjutform och fogar samman rälsen. 3. Efter gjutningen grovslipas skarven, här av Sven-Bertil Forsberg. Innan rälsen tas i bruk kommer ett större tåg som finslipar och tar bort allt av det klassiska dunkandet från tågresorna. 4. 400 skarvar kommer att behöva gjutas för att Växjö station ska få sina nya spår.Foto: 

Ändå är det lång väg innan ombyggnaden rullar in på slutstationen. Trafikverkets projektledare Michael Petersson beskriver en flera år lång process där det kommer att fortsätta grävas och byggas runt resecentrum.

– Gångbron in till resecentrum som kommunen äger hade vi från början tänkt bygga om redan nu men det har vi fått inse att vi måste vänta med. Allt har dragit ut på tiden. Nu ansluter vi rulltrappa, hiss och trappor och så får den renoveras vid ett senare tillfälle.

Annons

När det ska göras måste en ny alternativ väg in till mittenplattformen öppnas och det görs i form av en helt ny gångbro som byggs i höjd med Vallgatan och kyrkogårdsmuren och projekteras just nu. En placering som kommer att orsaka några 100-tal meter extra att gå för alla resenärer som vill in till mitten av spåren.

Likaså kommer Växjö att få vänta på den helt nya bussgata som ska leda kollektivtrafiken ut och in från resecentrum, den som ska gå där dagens spår 1 ligger. En helt unik lösning för Växjö där den gamla spårdragningen kommer till användning när sliprar och räls är borttagna.

– Det hänger i sin tur ihop med hela Växjö kommuns bygge av stationsområdet och kräver detaljplaneändringar. Så fort spåret stängs nu ska vi bygga till den nya bussplattformen med den nya utformningen på taket som gör att bussarna kan ansluta bättre.

På grund av konstruktionsändringar under projektets gång räknar Michael Petersson med att ombyggnaden blir något dyrare än först beräknat, inte helt ovanligt för järnvägsbyggen.

– Exakt hur mycket vet vi inte riktigt förrän våra entreprenörer kommit tillbaka med sin nya budget.

I stället för att vara klar sista veckan i oktober som först beräknat får Växjöborna vänta till påskhelgen nästa år på sin nya station. Långfredagen blir mycket lång för de 25–30 anställda från Infranord som planeras vara i tjänst hela helgen. När det blir högtidlig bandklippning är inte klart.

Kommande händelser på stationen

Fram till mitten av veckan byggs spår 3 och 4 ihop och färdigt.

Rulltrappa och trappa till gångbron lyfts in vecka 42.

Under de kommande veckorna byggs stålställningar runt rulltrapporna och stålställning till hissen kommer på plats.

Den nya bussplattformen börjar byggas i anslutning till spår 1 vecka 10 nästa år.

Den nya gångbron över spåren i väster, i höjd med kyrkogårdsmuren börjar byggas i Kristi Himmelsfärd, vecka 19 nästa år.

Renoveringen av den nuvarande gångbron skjuts på framtiden.

Vecka 13 2013 ska hela stationen testas och driftsättas. All trafikstyrning görs sen från Malmö.

Jens Nielsen
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons