Annons

Pepins litar på sin urvalsmetod

Pepins bör tydligare poängtera för investerare hur viktigt det är att sprida risken. Men vd Julia Reuszner litar på urvalsmetoden även efter Kronfönsters konkurs.
– Vi vaskar fram de bolagen som vi verkligen tror på.
Publicerad 12 januari 2019
Vd Julia Reuszner presenterade Pepins verksamhet för Expansiva Växjö i fjol. Från Växjö med omnejd kommer många investerare på plattformen och flera företag som har fått hjälp, Alvestaglass, Kronfönster, Skymap och Urban Green.
Vd Julia Reuszner presenterade Pepins verksamhet för Expansiva Växjö i fjol. Från Växjö med omnejd kommer många investerare på plattformen och flera företag som har fått hjälp, Alvestaglass, Kronfönster, Skymap och Urban Green.Foto: Johan Persson

Pepins har hjälpt 29 bolag att med aktiebaserad crowdfunding plocka in över 900 miljoner kronor. Två av bolagen, Barista och Kronfönster, har gått i konkurs.

– Jag är jätteledsen för hur det har gått i Kronfönster och för alla som har förlorat pengarna, säger Julia Reuszner.

Annons

Hon påpekar att största risken i ett tillväxtbolag tar entreprenören och de anställda. Hon är därför glad att det har blivit en lösning så att verksamheten kan fortsätta.

Misslyckandet för Kronfönster får inte Pepins att ändra rutinerna för hur bolagen väljs ut.

Av de hundratals bolag som Pepins kommer i kontakt med tar bara en liten del sig igenom processen. Det handlar bland annat om utvärdering av ledning, affärsmodell och lönsamhetspotential, samt besiktning som genomförs av revisor.

– Vi tror på varje individuellt bolag och varje individuell entreprenör, annars hade vi aldrig gjort affärerna, säger Julia Reuszner.

Hon ser en trend att bolag går in på börsen allt senare, eller inte alls. Det innebär att det i många fall bara är riskkapitalister, affärsänglar eller andra förmögna personer som får chans att investera i tillväxtbolag. Pepins öppnar möjligheten för vanliga människor att göra sådana investeringar.

– Det här är tidiga bolag och det är ingen som på förhand kan bestämma vilka bolag som kommer att ge tio eller hundra gånger pengarna och vilka som kommer att gå i konkurs. Det kommer att finnas både och.

Därför tycker Julia Reuszner att den viktigaste lärdomen för Pepins är att bli ännu tydligare med att påpeka vikten för investerare i tillväxtbolag att bygga upp en portfölj på kanske tio bolag och sprida risken.

Hon poängterar att flera av bolagen har gått bra. I Alvestaglass och Dynamic Code har investerarna sett en rejäl kursuppgång.

Ni har fått kritik för bristande information kring Kronfönster. Hur ser du på det?

– Det är i grunden bolagen och styrelserna i dem som ska hålla alla som har investerat informerade. Vi kan göra det bästa för att underlätta och vi kan tjata, men vi kan inte informera när vi inte själva har informationen, tyvärr. I den mån vi får någon information som inte de publicerar, då publicerar vi den så fort som möjligt. I Kronfönster publicerade vi information från konkursförvaltaren som vi tog reda på själva.

Annons

I samband med att kapital tas in bildas ett holdingbolag där även medarbetare från Pepins sitter i styrelsen. Riskerar ni inte att hamna i intressekonflikt?

– Holdingbolaget är en investeringsstruktur helt utan rörelsedrift. Jag skulle snarare säga att vi bör ta en mer aktiv roll i styrelsen för att verkligen kunna vara behjälpliga på bästa sätt. Vi har inget ägande i bolagen, men att vi har insyn tycker jag bara är positivt.

Rapporten efter tredje kvartalet 2018 visade att Pepins intäkter minskade från 17 till 14 miljoner kronor, jämfört med samma period i fjol. Kostnaderna steg från 23 till 32 miljoner som en följd av "långsiktiga strategiska initiativ".

Hur tror du att Kronfönster och Barista har påverkat förtroendet för er?

– Jag vet faktiskt inte. Jag tycker att det är svårt att uttala sig, men det är klart, du är inte den första journalisten jag har pratat med.

Johan PerssonSkicka e-post
Daniel JohanssonSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons