Annons

Region Kronoberg får fågellik logga

–Snygg, modern, mycket imponerande.
Politikerna i landstingsstyrelsen öste lovord över Region Kronobergs nya logga och grafiska profil.
Drygt 300 000 kronor har den kostat att ta fram. Ytterligare två miljoner kommer det att kosta att byta ut landstingets alla skyltar.
Växjö • Publicerad 4 juni 2014
Trygg, men modern?Den svarta varianten av Region Kronobergs nya logotyp förmodas bli den vanligaste. Men den finns även i vitt, silver (till exempel till pins) och en färgversion utifrån en framtagen färgpalett. Grafik: Reklambyrån Fru Berg
Trygg, men modern?Den svarta varianten av Region Kronobergs nya logotyp förmodas bli den vanligaste. Men den finns även i vitt, silver (till exempel till pins) och en färgversion utifrån en framtagen färgpalett. Grafik: Reklambyrån Fru BergFoto: 

Logotypen kan ses som ”en fågel som med sina utfällda vingar och öppet öga ger många associationer som också kan överföras till Region Kronoberg. Fågeln är attraktiv och livskraftig, det öppna ögat vittnar om nyfikenhet och uppmärksamhet”.

Så beskrivs den logga (som syns på bilden här bredvid) som kommer att möta oss när Landstinget Kronoberg och Regionförbundet södra Småland vid årsskiftet slås samman till Region Kronoberg.

Annons

På landstingsstyrelsen möte under tisdagen presenterades loggan och hela den grafiska profil som landstinget och region­förbundet arbetat fram tillsammans med reklambyrån Fru Berg.

Förutom några rent tekniska­ frågor möttes förslaget av idel lovord från landstingspolitikerna.

Arbetet med den grafiska profilen har gjorts utifrån en rad ledord som man vill att profilen ska utstråla: Vitalitet, energi,­ transparens, överblick, tryggt men modernt.

När det gäller logotypen är den inte bara möjlig att se som en fågel. Den är enligt beslutsunderlaget ett K och R i förening. ”K som i Kronoberg dominerar, tar plats, medan R som i region samlar ihop och skapar en enhet”. Vidare: ”Logotypens alla möjligheter ger samma transparens som regionen – en modern organisation, öppen och formbar”.

Man menar också att sten och gärdsgårdar, som har karaktäriserat Krono­berg i alla tider, anas i logotypens form.

Omkring 170 skyltar finns inom landstinget som ska bytas ut och få den nya logotypen. Det beräknas kosta drygt två miljoner kronor. Därtill ska loggan ersättas på en stor mängd stripade fordon, till exempel ambulanser, liksom flaggor, dokument, blanketter och trycksaker. Landstinget noterar att en del av detta kan bytas ut när det befintliga materia­let tar slut.

Till den grafiska profilen har förutom logotypen även en färgpalett tagits fram, där färgerna har inspirerats av de gröna­ skogarna och den rosa linnéan. Dessutom preciseras i profilen vad bilder och foton ska signalera och vilka typsnitt som ska användas i text.

Hittills har reklam­byrån Fru Bergs arbete kostat landstinget 327?800 kronor.

Andreas Westergren
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons