Rena snurren i nyaFagrabäcksrondellen
Kommunala tjänstemän och Trafikverket vill helst behålla sina förslag och skisser för sig själva när det gäller den framtida trafiklösningen vid Fagrabäcksrondellen i Växjö.
– Vi vill inte gå ut med olika lösningar innan vi har kommit till ett alternativ som vi alla känner oss nöjda med och kan stå bakom i arbetsgruppen. Vi vill känna en trygghet i den lösning vi tagit fram för att kunna argumentera för varför vi har valt den lösningen, motiverar trafikplaneringschefen Per-Olof Löfberg på Växjö kommun den inställningen.
Mellan 20-25 olika förslag har funnits med i diskussionerna om hur den nya trafiklösningen ska se ut men de har nu kokat ner till betydligt färre förslag, till tre, enligt uppgift.
Skissen, som Smålandsposten tagit del av och publicerar idag, illustrerar ett av förslagen och de som återstår liknar varandra, bekräftar Per-Olof Löfberg.
– De är snarlika varandra men det finns olika lösningar på till exempel riksväg 27, ska den vara genomgående eller ska den inte, ska den ligga uppe eller ska den vara nedgrävd för att minska bullernivåerna? Det finns förslag med olika antal påfarter, avfarter, cirkulationsplatser och liknande och alla ger olika konsekvenser, säger han.
I vilket fall så har tjänstemännen kommit så långt att de skissar på en mer storskalig lösning än den som finns i dag, enligt Per-Olof Löfberg.
– Det kommer att bli en hyfsat stor trafiklösning. Vi talar om något annat än en enda cirkulationsplats i ett plan. Vi har kommit så långt att det inte skulle göra någon skillnad genom att bygga ut den nuvarande Fagrabäckscirkulationen med dubbla körfält. Fler avsvängningsfiler från Kalmarvägen kommer inte heller att fungera.
Per-Olof Löfberg radar upp ett antal variabler som ska hanteras inom projektet.
– Vi har en trafiksituation som ska lösas, vi har ett naturreservat som vi ska minimera intrånget i, vi har närboende och en bullersituation och en levnadsmiljö där bullret måste vara så litet som möjligt. Vi måste också se till att förbättra tillgängligheten till naturreservatet för gång och cykel. Vi ska också prioritera kollektivtrafiken i den här trafiklösningen. Där har du utmaningen.
Per-Olof Löfbergs bedömning i dagsläget är att det ska finnas ett förslag framme i början av 2016.
– Vår fromma förhoppning är att vi kan ha något alternativ framme så vi kan gå ut på samråd i början av nästa år. Där ska sakägare, allmänhet och intressenter kunna ge sina formella synpunkter på det som vi har kommit fram till, säger han.