Annons

Sån är 80-talisten - självsäker och kreativ

80-talisterna, generation Y, är vana vid att marknadsföra sig själva, gå på audition och har matats med att tro på sig själv. På arbetsmarknaden kommer de inte stå med mössan i hand.
Växjö • Publicerad 10 februari 2012
Under sin tankeväckande och humoristiska föreläsning pratade Anders Parment om att arbetsgivare måste ta reda på hur 80-talisterna i generation Y fungerar.
Under sin tankeväckande och humoristiska föreläsning pratade Anders Parment om att arbetsgivare måste ta reda på hur 80-talisterna i generation Y fungerar.Foto: Lena Gunnarsson
?80-talisterna är vana vid att skriva personliga brev, gå på audition. Att visa vad de är bra på präglar deras personlighet?, säger Anders Parment.
?80-talisterna är vana vid att skriva personliga brev, gå på audition. Att visa vad de är bra på präglar deras personlighet?, säger Anders Parment.Foto: Lena Gunnarsson
Anders Parment
Anders ParmentFoto: Lena Gunnarsson

Forskaren Anders Parment höll en humoristisk och mycket tänkvärd föreläsning igår morse då Expansiva Växjö bjudit in till en välbesökt frukostträff i Araby Park Arena. Kärnan i föreläsningen gick ut på att arbetsgivare som ska anställa 80-talister måste veta hur unga människor tänker och vad de prioriterar i livet.

– 80-talisterna vill testa nya saker, de har höga krav på en arbetsgivare, kreativitet är viktigt. De vill också ha mycket feedback, många vill förverkliga sig själva på en arbetsplats, säger Anders Parment.

Annons

Att vänta ett år på ett medarbetarsamtal kan en arbetsgivare glömma - feedbacken ska komma här och nu, varje dag vill man veta hur man ligger till. Arbetsplatsen ska vara attraktiv både estetiskt men även lägesmässigt:

– Har man 250 Facebookkompisar vill man luncha med dem på stan, inte äta oxjärpar på ett industriområde, säger Anders Parment.

Det arbete man utför ska ha betydelse visar Anders Parments forskning, liksom att utvecklingsmöjligheterna ska vara stora.

– Men som arbetsgivare måste man våga säga nej till generation Y. Förr tog en anställd mod till sig efter tre månader och frågade chefen efter en dator. Generation Y frågar direkt, men samtidigt är ett nej okej. Unga idag lär sig att fråga direkt: du kan få vad du vill när du vill, tjänster finns tillgängliga dygnet runt, säger Anders Parment.

I ett rasande tempo pratar han om att det finns fler vägar att ta sig fram på dagens arbetsmarknad, även utan högre utbildning. Det som behövs är mod, kunskap och kontakter. Pengar är inte lika viktigt. Från skolan är 80-talisterna vana vid att presentera sig själva, sina idéer och styrkor. De är vana vid rak och snabb kommunikation, lägger man ut en bild på Facebook dröjer det några minuter innan man får kommentarer.

Lojalitet och betydelsen av nätverk pratade Anders Parment också om.

– 80-talisterna är lojala om de tycker chefen eller företaget förtjänar det. Man måste förtjäna både lojalitet och auktoritet. Ett företag anställer inte bara en individ utan individens nätverk.

Anders Parment exemplifierade med intervjuade personer som sagt att en potentiell marknadschef inte bara kan få tio träffar på Google. Nätverket är allt då en ny produkt ska ut. Integritetsfrågor är dock viktigt att prata om, negativa synpunkter kan likaväl spridas i nätverket och på webben.

När det kommer till chefskap menar Anders Parment att det kan bli svår att hitta bra chefer bland 80-talisterna. Hans forskning visar att chefskapets besvärliga frågor som sjukskrivningar och uppsägningar inte attraherar 80-talister.

– De som är 45 år och äldre tackar ja till chefsjobb för att ta sitt ansvar. 80-talisterna blir bara chef om de tror att det blir en bra chef, säger Anders Parment.

Annons

En intervjuperson sa att han som ny jobbade 100 timmar i veckan när cheferna spelade golf. Han jobbade fortfarande 100 timmar i veckan medan 80-talisterna spelar golf, berättar Anders Parment.

Uppfattningen att en lojal medarbetare är den som stannar länge på arbetsplatsen finns inte i generation Y. Lojal är den som gör ett bra arbete - den som får nytt jobb har presterat bra.

– 80-talisterna är vana vid att skriva personliga brev, gå på audition. Att visa vad de är bra på präglar deras personlighet, säger Anders Parment.

Forskat kring 80-talister

Ekonomie doktor Anders Parment, 39, arbetar som lektor och forskar kring konsumentbeteende, varumärken och marknadskommunikation på Stockholms universitet.

Han har bland annat skrivit boken Generation Y - framtidens konsumenter och medarbetare gör entré.

Inbjuden till Växjö för att tala om hur arbetsgivare kan skapa arbetsplatser som tilltalar 80-talister.

Hilda Frankki
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons