”Skönt att vara efterlängtad”
Konserthusets foajé vimlade på fredagseftermiddagen av finklädda före detta studenter, numer hett efterfrågade pedagoger, på väg ut i yrkeslivet. Några av dem var Gentiana Ramadani och Josefin Eriksson som ska börja jobba på Palettens respektive Biskopshagens förskolor inom kort.
– Jag har fått ett jättebra mottagande och det känns skönt att vara efterlängtad. Jag är redo att börja jobba, säger Josefin Eriksson.
– Jag känner mig väldigt välkommen. På Paletten finns det många barn med olika modersmål. Jag har själv ett annat modersmål, albanska, säger Gentiana Ramadani som efter några år i Jönköping nu är tillbaka i födelsestaden Växjö där hon bor med man och en treårig son.
I sitt tal till studenterna pratade Susanne Liedberg, Linnéuniversitetet, om den stora bristen på lärare och förskollärare i Sverige.
– Mitt råd är, våga lita på din intuition. Glöm inte att varje möte med elever och barn är unikt.
Susanne Furesjö från Ljungby firade examensdagen tillsammans med man och tre barn. Efter ett tidigare yrkesliv som flygvärdinna och inom handeln var hon glad på examensdagen.
– Det känns fantastiskt. Jag vill göra nytta och förskollärare känns som ett meningsfullt arbete, säger hon.
De 38 nyutbildade ämneslärarna har läst en ett och ett halvt år lång så kallad kompletterande pedagogisk utbildning. Den vänder sig till studenter med ämneskunskaper och som ska bli lärare på högstadiet eller gymnasiet.
– Jag har jobbat som kemi- och matematiklärare i Damaskus i Syrien i två år. Jag är glad i dag. Det känns spännande att få arbeta i den svenska skolan, säger Nadia Sarari från Kalmar som först ska vara föräldraledig.
Hennes klasskompis Hayat Egueh, Växjö, har en masterexamen i språkvetenskap från Linnéuniversitetet. Hon ska börja arbeta som fransklärare på Växjö kommuns språk- och kompetenscenter.
– Och nu har jag lärarlegitimation, det känns viktigt och bra. Nu har jag något att visa upp, säger Hayat Egueh som tidigare arbetat som SFI-lärare på Merit utbildning.
Erik Ask Josefsson, vice ordförande för pedagogernas studentförening, sa i sitt tal att han ofta får frågan vad lärare gör som kräver en så lång utbildning.
– Skillnad!