Annons

”Skönt att vara efterlängtad”

På fredagen tog 67 nybakade förskollärare och 38 ämneslärare examen från Linnéuniversitetet i Växjö.
– Ni gör i högsta grad en insats för samhället, sa kanslichef Susanne Liedberg.
Växjö • Publicerad 17 januari 2020

Konserthusets foajé vimlade på fredagseftermiddagen av finklädda före detta studenter, numer hett efterfrågade pedagoger, på väg ut i yrkeslivet. Några av dem var Gentiana Ramadani och Josefin Eriksson som ska börja jobba på Palettens respektive Biskopshagens förskolor inom kort.

– Jag har fått ett jättebra mottagande och det känns skönt att vara efterlängtad. Jag är redo att börja jobba, säger Josefin Eriksson.

Annons

– Jag känner mig väldigt välkommen. På Paletten finns det många barn med olika modersmål. Jag har själv ett annat modersmål, albanska, säger Gentiana Ramadani som efter några år i Jönköping nu är tillbaka i födelsestaden Växjö där hon bor med man och en treårig son.

Redan på måndag börjar förskollärare Josefin Eriksson arbeta på Biskopshagens förskola.
Redan på måndag börjar förskollärare Josefin Eriksson arbeta på Biskopshagens förskola.Foto: LENA GUNNARSSON
Gentiana Ramadani börjar i slutet av februari jobba på Palettens förskola.
Gentiana Ramadani börjar i slutet av februari jobba på Palettens förskola.Foto: LENA GUNNARSSON

I sitt tal till studenterna pratade Susanne Liedberg, Linnéuniversitetet, om den stora bristen på lärare och förskollärare i Sverige.

– Mitt råd är, våga lita på din intuition. Glöm inte att varje möte med elever och barn är unikt.

Susanne Furesjö från Ljungby firade examensdagen tillsammans med man och tre barn. Efter ett tidigare yrkesliv som flygvärdinna och inom handeln var hon glad på examensdagen.

– Det känns fantastiskt. Jag vill göra nytta och förskollärare känns som ett meningsfullt arbete, säger hon.

Susanne Furesjö ska arbeta som förskollärare på Prästgårdens förskola i Ryssby. Hon firade examensdagen tillsammans med maken Mikael och deras barn Elliot, 9, Oliver, 8 och Elise, 3.
Susanne Furesjö ska arbeta som förskollärare på Prästgårdens förskola i Ryssby. Hon firade examensdagen tillsammans med maken Mikael och deras barn Elliot, 9, Oliver, 8 och Elise, 3.Foto: LENA GUNNARSSON

De 38 nyutbildade ämneslärarna har läst en ett och ett halvt år lång så kallad kompletterande pedagogisk utbildning. Den vänder sig till studenter med ämneskunskaper och som ska bli lärare på högstadiet eller gymnasiet.

– Jag har jobbat som kemi- och matematiklärare i Damaskus i Syrien i två år. Jag är glad i dag. Det känns spännande att få arbeta i den svenska skolan, säger Nadia Sarari från Kalmar som först ska vara föräldraledig.

Hennes klasskompis Hayat Egueh, Växjö, har en masterexamen i språkvetenskap från Linnéuniversitetet. Hon ska börja arbeta som fransklärare på Växjö kommuns språk- och kompetenscenter.

– Och nu har jag lärarlegitimation, det känns viktigt och bra. Nu har jag något att visa upp, säger Hayat Egueh som tidigare arbetat som SFI-lärare på Merit utbildning.

Erik Ask Josefsson, vice ordförande för pedagogernas studentförening, sa i sitt tal att han ofta får frågan vad lärare gör som kräver en så lång utbildning.

Annons

– Skillnad!

Hayat Egueh, till höger, är fransklärare och ska jobba på Växjö kommuns språk- och kompetenscenter. Bredvid henne sitter Nadia Sarari som är utbildad matematik- och kemilärare från Syrien som nu får svensk lärarlegitimation.
Hayat Egueh, till höger, är fransklärare och ska jobba på Växjö kommuns språk- och kompetenscenter. Bredvid henne sitter Nadia Sarari som är utbildad matematik- och kemilärare från Syrien som nu får svensk lärarlegitimation.Foto: LENA GUNNARSSON
Hilda FrankkiSkicka e-post
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons