Svårare för SJ att få fram ersättningsbussar
Efter förra vinterns tågkaos valde SJ att byta entreprenör för ersättningstrafiken. Företaget Bussakuten sparkades och efter upphandling valdes Björks buss som en helhetslösning för både buss- och taxiersättning. Den förste oktober i år tog Björks över.
Men de underleverantörer som Björks måste använda sig av för att få ut ersättningsbussar runt om i landet har inte applåderat bytet. Många av dem har helt enkelt tackat nej till att teckna avtal med Björks.
– Björks avtal ligger väldigt mycket under det vi tidigare hade med Bussakuten, vi skulle förlora pengar om vi gick med på Björks villkor, säger Mats Svensson på Sven Carlsson trafik i Värnamo som äger Moheda buss och Grimslövsbuss.
Han poängterar också att ersättningstrafiken är resurskrävande eftersom körningarna ofta kommer med kort varsel och är jourbetonade.
Bland bussbolagen är missnöjet stort mot att SJ valt Björks som ansvarig för ersättningstrafiken. Och de som i slutändan drabbas är resenärerna som får vänta när bussar blir allt svårare att få tag på.
– Björks har inte klarat av sitt åtagande, säger Mats Svensson.
SJ har också redan fått krypa till korset. Under november har bolaget vid ett flertal tillfällen varit tvungna att be den tidigare entreprenören Bussakuten om hjälp att ordna fram bussar.
SJ:s pressavdelning kommenterar situationen med att ”man får räkna med att det är vissa initiala problem när en ny entreprenör tar över verksamheten.”
Till skillnad från SJ har Öresundståg och Krösatågen fortfarande kvar Bussakuten som leverantör av ersättningsbussar.