Thor har tuffat färdigt för säsongen
Därmed kan också 2017 summeras för ett av länets flaggskepp när det gäller turismen. Totalt sett ännu ett gott år kan skrivas till handlingarna. Nu får den gamla ångbåten vila under vintern för att bli förberedd för sjösättning i maj 2018.
Det finns dock en hel del orosmoln för den framtida verksamheten. Det handlar svårigheten att hitta ångmaskinister med rätt utbildning. Regelverket från Sjöfartsverket har gjort att det blir alltmer krävande att få köra en ångbåt.
– Det är en trubbig lagstiftning, konstaterar Lennart Johansson, vd för kulturparken Småland.
Kraven på utbildning gör att det hårt begränsar möjligheten att hitta personal med rätt kompetens. Ett faktum som kan ställa till stora problem i framtiden. Dessutom kan det bli svårare att få dispenser från Sjöfartsverket i fortsättningen. Samma krav gäller för ångaren Thor som för betydligt större fartyg med bettydligt fler passagerare. Utbildningen som ges i form av en 20 veckors kurs finns endast att tillgå i Stockholm.
– För 2018 bör vi klara det. Vad som händer längre fram är svårt att säga. Vi kanske får anpassa kostymen efter verkligheten, säger Lennart Johansson och antyder att det kan bli svårare med exempelvis de abonnerade turerna. Eller att man tvingas höja taxan.
– Ekonomin går ungefär plus minus noll, säger Urban Ahlm, verksamhetsansvarig för ångaren Thor.
Ångaren Thor har en lång historia. Båten byggdes 1887 för trafik mellan Räppe och Asa. Senare blev det turisttrafik. 1957 skänktes ångaren till Smålands museum. Fortfarande tuffar S/S Thor på och hoppas få göra det även i framtiden.
Om nu inte bristen på ångmaskinister sätter stopp.
"Lagstiftningen är något trubbig."
vd för kulturparken, Småland