Annons

Tog taxi från flygkaosets London

10 000-tals resenärer har de senaste dagarna varit strandsatta på Heathrow. Väderproblem har gjort att många svenska julfirare helt enkelt inte kommit hem.
15-årige Anton Karlsson och hans mamma och syster tvingades ta taxin genom Europa för att få fira julen hemma.
Växjö • Publicerad 23 december 2010
Foto: 

På terminal tre på Heathrow råder fullt kaos. Tusentals svenskar sitter fast i väntan på att få flyga hem. Kritiken mot SAS och andra flygbolag är stor. Informationen till de resande har varit minimal.

– Det är helt kaotiskt. Det står cancelled på alla skyltar men ingen information om när nästa flyg går och samtidigt är det nästan ingen snö ute. Det känns väldigt konstigt, säger 15-årige Anton Karlsson.

Annons

Anton var i London på en weekendresa inför julen. Med sig hade han bland annat sin mor och sin syster. Men när de skulle flyga hem i söndags fick de beskedet att flyget var inställt. De tog sig ändå till flygplatsen i förhoppningen att få åka med nästa flyg.

I stället möttes de bara av kaos. Det fanns visserligen två telefonnummer att ringa för att få information men det gick inte att komma fram på dem.

– Till slut fick vi besked om att vi eventuellt kunde få flyga hem på torsdag men eftersom det var så många som behövde flyga hem hade vi troligen inte fått följa med då heller. Att sova tre dagar på flygplatsen och kanske även fira jul där kändes inte som någon höjdare precis, berättar Anton Karlsson.

I stället fick man hjälp av en taxichaufför att åka runt i London för att hitta andra resmöjligheter men på varken tåg eller buss fanns det plats, alternativt var det inställt.

– Taxichauffören ringde runt och hjälpte oss att hitta ett hotell att bo på, och kom faktiskt själv med förslaget att han kunde köra oss till Köpenhamn.

Sällskapet kände att de inte hade något alternativ så nu blev det den längsta taxiresan de någonsin åkt. London - Köpenhamn med två färjetransporter, Dover-Calais och Rödby-Puttgarden. I Köpenhamn hade man sin egen bil för slutresan till Växjö.

– Det tog 27 timmar totalt, det var lite köer på vägarna också, berättar Anton.

Vad resan kostade vet han inte, andra betalade, men den var nog inte billig. Nu hoppas man att SAS eller researrangören betalar.

– Det borde de ju få göra, det fanns inga alternativ helt enkelt.

Henric Bingström
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons