Annons
Ett starkare samarbete mellan utbildning och näringsliv när det gäller masterprogrammet i sociala medier ska bli frukten av den workshop som Linnéuniversitetet bjöd in till på fredags­eftermiddagen.
Växjö • Publicerad 30 mars 2011

Fjorton företag med sammanlagt 30 representanter bjöds in till workshopen om sociala medier och webbteknologi som arrangerades av Linné­universitetet hos Visma SPCS i går eftermiddag.

– Vi har i och med workshopen möjlighet att se vilken typ av kompetens företag och myndigheter söker hos framtida anställda. Sociala medier har förändrat sättet att tänka och nu har man möjlighet att komma närmare sina kunder. Även myndigheter har snappat upp detta och använder sociala medier som ett sätt att nå ut till sina medborgare.

Annons

Hur stor del har forskningsanslaget i denna satsning?

– När det gäller utvecklingen av masterutbildningen så är det inte avgörande. Vi började arbeta på detta långt innan vi fick forskningsanslaget, säger Roger Lindqvist som är samverkansansvarig för utbildningen.

Henrik Nilsson, informationschef på Växjö kommun, var en av de deltagande och gav ett positivt omdöme.

– Det är ett bra initiativ att bjuda in både representanter från kommunen och näringslivet. Det ger oss möjligheter att förkovra oss på området.

Masterprogrammet i sociala medier är en tvåårig utbildning och planeras starta i september 2011.

Carin Karlsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons