Annons

Volvos första renodlade elbil på gång

Volvo har snackat elbilar i parti och minut, men det är först nu som företaget släpper sin första elbil för en bredare marknad.
Motor • Publicerad 28 februari 2019
Volvos vägval mot elektriska bilar har vacklat en tid, men nu rullar Polestars bilar mot en bredare lansering enbart som elbilar.
Volvos vägval mot elektriska bilar har vacklat en tid, men nu rullar Polestars bilar mot en bredare lansering enbart som elbilar.Foto: Volvo

Bilen, som får namnet Polestar 2, kastas in i det hetaste och mest konkurrensutsatta segmentet för elbilar och Polestar 2 ser ut att vara ett starkt kort i den här gruppen med bra prestanda och en rejäl räckvidd på 50 mil.

Det började lite trevande med C30 electric, som såldes till några bilpooler och användes för teknikutveckling, så lovade Volvo att bara lansera nya modeller som hade elmotor, vilket i praktiken kom att betyda allt från mildhybrider till laddhybrider.

Annons

För två år sedan fick Volvos tävlings- och trimningsföretag, Polestar, uppdraget att bli Volvos elbilsmärke och man valde att rulla i Teslas fotspår genom att först lansera en dyr och lyxig prestandamodell och så nu lansera en eldriven familjebil med bättre prestanda än konkurrenterna i klassen.

bild 1/5
Polestar 2 får tydliga designlikheter med Polestar 1, men här handlar det om en femdörrars halvkombi med lågt tak och utdraget akterparti.
Bakhjusarrangemanget talar tydligt om att det rör sig om en Polestar-bil.
Polestar 2 är en femdörrars halvkombi med ett lätt sedanstuk när det gäller utseendet som också har vissa likheter med Saabs sista 9-5.
Sober interiör med drag av klassisk förarmiljö men ändå med ordentlig mittdisplay.
Själva instrumenteringen är specifik för elbilen och skiljer sig från Volvos modeller.
Polestar 2 får tydliga designlikheter med Polestar 1, men här handlar det om en femdörrars halvkombi med lågt tak och utdraget akterparti.
Bakhjusarrangemanget talar tydligt om att det rör sig om en Polestar-bil.

Polestar 2 kommer att få konkurrera med bilar som Tesla 3, Kia e-Niro, Nissan Leaf och Volkswagens kommande elbil i samma storlek.

Polestar 2 är en femdörrars fastback med två elmotorer och en batterikapacitet2 på 78 kWh, vilket kommer att kunna ge en riktad räckvidd på 500 km enligt testcykeln WLTP. Polestar har valt att ge bilen riktigt bra prestanda med fyrhjulsdrivning och en drivlina som levererar 300 kW (408 hk) med ett vridmoment på 660 Nm. Detta kan översättas till en acceleration från 0–100 på mindre än 5 sekunder.

Batteriet med dess 27 moduler är integrerat i golvet, vilket bidrar till att göra chassit mer vridstyvt samtidigt som det sänker bilens buller- och vibrationsnivåer (NVH) – vägbullret har sänkts med 3,7 dB jämfört med ett konventionellt chassi.

– Polestar 2 är vår första renodlade elbil och första volymmodell. Allt kring bilen har utformats och konstruerats med passion och engagemang. Som ett elektriskt prestandamärke och genom den kommande lanseringen av helt elektriska bilar är Polestar fast beslutet att ta itu med världens utmaningar när det gäller luftkvalitet. Polestar tillverkar elektriska prestandabilar som är fantastiska att äga och köra, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.

I likhet med övriga bilar från Polestar kommer Polestar 2 endast att kunna beställas online. Riktpriset för lanseringsversionen av Polestar 2 är 59 900 euro. När väl lanseringsmodellen sålt slut talar Volvo om ett prisspann på 39 900-59 900 euro, vilket betyder att billigaste modellen hamnar över 400 000 euro.

Priset för att prenumerera på bilen kommer att offentliggöras vid ett senare tillfälle. Förbeställningar kan göras redan nu. Tillverkningen av Polestar 2 startar i Kina i början av 2020 för globala marknader och i såväl vänster- som högerstyrt utförande.

Polestar 2 kommer att premiärvisas för allmänheten vid den internationella motormässan i Genève i mars. Därefter ger sig Polestar 2 ut på en global roadshow i Europa, Nordamerika och Kina under 2019. Polestar 2 kommer även att finnas tillgänglig i det nätverk av Polestar Spaces som öppnar inom kort och där potentiella kunder kan se och provköra bilen. En parallell till Teslas pop-up säljställen.

Stefan Nilsson
Så här jobbar Smålandsposten med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons