Annons

Patienter kan träffa läkare på sina villkor

Det faktum att patienter nu kan träffa läkare på sina villkor är ett stort steg framåt, skriver Johan Flodin och Joakim Röstlund på KRY i debatten om digital läkarvård.
Debatt • Publicerad 28 november 2017
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Möjligheten att träffa en läkare via videosamtal i mobilen, när man vill och från vilken plats man vill, innebär en revolution inom hälso- och sjukvården. I stället för att behöva försöka navigera i ett byråkratiskt system som inte är byggt utifrån ett patientperspektiv kan patienter nu äntligen själva bestämma hur de träffar vården. Det är naturligtvis en mycket positiv förändring. Särskilt i ett land som Sverige där vi sedan länge dras med långa väntetider och där alltför många inte får vård i tid.

Det faktum att vi via video snabbt kan behandla ett stort antal patienter får också den positiva konsekvensen att mer tid frigörs på vårdcentralerna så att de som verkligen har behov av en fysisk undersökning kan få den i tid.

Annons

Därför var det mycket nedslående att läsa Christer Peterssons debattartikel i Smålandsposten den 22 november. Det är tyvärr tydligt att föreställningarna om vad vi gör och hur vi gör det präglas av en hel del myter.

Allt kan inte göras digitalt men väldigt mycket. I dag bedömer vi att vi kan ta hand om cirka 60 procent av de besök som sker på fysiska vårdcentraler. Om vi inte kan hjälpa till så är vi tydliga med det och tar inte heller betalt.

I stort sett alla våra läkare arbetar också inom primärvården på till exempel vårdcentraler och kan vittna om att den vård de ger via video är densamma som de ger när de arbetar fysiskt. I och med att vi också har samarbete med labb över hela Sverige så skickar vi våra patienter för provtagning om det behövs för att ställa diagnos och ordinera läkemedel. Det är helt enkelt samma typ av diagnoser och behandlingar som i den fysiska vården.

Christer Petersson anser inte att läkarbesök via video ska finansieras inom ramen för det offentliga systemet. En sådan verklighet vore mycket olycklig. I dag vet vi att personer med låga inkomster är de som har det allra svårast att få vård. De saknar ofta den tid och de kontakter som krävs för att komma fram till vården. Läkarbesök via video är också billigare för samhället. Grundersättningen för ett digitalt besök är 400 kronor medan ett genomsnittsbesök på fysisk vårdcentral kostar 1 668 kronor för samhället.

Därför är det positivt att även landstingen och regionerna bejakar den här möjligheten i allt större utsträckning. Dels genom att öppna upp för digital aktörer och dels genom att i många fall starta egna verksamheter som är tänkta att leverera vård digitalt.

Vi är också bara i startgroparna för hur vi kan hjälpa människor genom att kombinera teknologi och medicinsk vetenskap. För att skapa en hållbar vård måste vi framöver fokusera mer på att förhindra sjukdom i stället för att som nu fokusera på vård först efter att någon blivit sjuk. I det skiftet är modern teknologi och möjligheten att kontinuerligt följa patienters hälsostatus mycket viktigt. Än så länge är vi inte där men bara det faktum att patienter nu kan träffa läkare på sina villkor är ett stort steg framåt.

Johan Flodin, Medicinskt Ansvarig Läkare KRY

Joakim Röstlund, Specialist i Allmänmedicin KRY

Annons
Annons
Annons
Annons