Annons

Lyssna till Bensinupproret – bilen är effektiv

Det är inte konstigt att Bensinupproret 2.0 är på god väg att samla en miljon människor på Facebook. Svenskarna behöver sina bilar och bränslepriserna är höga i Sverige. Bilisterna betalar också kostnaderna för sina fordon i form av både försäkringar och underhåll. Ändå görs åtta av tio personresor med bil idag.
Debatt • Publicerad 7 juni 2019
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Jag menar för det första att kollektivtrafik och privatbilism inte ska ställas mot varandra”, skriver Anders Ydstedt, ordförande Kungliga Automobil Klubben, KAK, expertråd.
”Jag menar för det första att kollektivtrafik och privatbilism inte ska ställas mot varandra”, skriver Anders Ydstedt, ordförande Kungliga Automobil Klubben, KAK, expertråd.Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

I debatten om bensinupproret föreslås ibland att kollektivtrafiken borde utvecklas på landsbygden. Det hävdas att utbyggd kollektivtrafik skulle vara ett alternativ till rimligare bilkostnader.

Jag menar för det första att kollektivtrafik och privatbilism inte ska ställas mot varandra. De fyller helt olika funktioner. Bilen behövs i hela landet, såväl i städerna som på landsbygden. Men på landsbygden är den helt oersättlig och det bör noteras att i Sverige börjar landsbygden redan i förorterna till våra städer.

Annons

För det andra så är det både ineffektivt och dyrt att bygga ut kollektivtrafiken på ett sätt som skulle behövas för att den ska vara ett rejält alternativ till bilen. Dessutom skulle detta ta resurser från kollektivtrafiken där den är mer effektiv, det vill säga i de största städerna. Kostnaderna för att bedriva kollektivtrafik har också ökat markant under de senaste decennierna. Vi bör vara rädda om den kollektivtrafik vi har precis som vi bör se positivt på bilens framtid.

För de flesta svenskar är det helt enkelt smartast att använda bilen och det gynnar även de som inte själva kör. Bilen är nu på god väg att bli helt tyst, säker och utsläppsfri. Denna utveckling måste bejakas och inte bekämpas.

Anders Ydstedt, ordförande Kungliga Automobil Klubben, KAK, expertråd

Här saknas innehåll

Annons
Annons
Annons
Annons