Annons

Så kan regionen få en grönare kollektivtrafik

Regionens elbussar bör utredas för tankning via sol och vatten till vätgas – då behövs inga batterier.
Insändare • Publicerad 14 juni 2019
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

I en artikel i Smålandsposten den 29 maj berättas, att upphandlingen påbörjas med 39 elbussar för Växjös stadsbusstrafik och 37 biogasdrivna regionbussar stationerade i Växjö. En mycket bra och miljövänlig inriktning på beslut om drivmedel.

Dock verkar det som samtliga elbussar utrustas med batterier för driften. Regionen borde utreda vätgas och bränsleceller som ett alternativ till batterier i elbussarna.

Annons

Mariestad ligger före ”Gröna Växjö”.

Hemtjänsten i Mariestad har redan åtta stycken bilar som vätgastankas. Vätgasen tillverkas i en elektrolysör, där ström från solceller delar vatten till väte och syre. Vid körning förenas väte och luft i en kemisk reaktion i bränslecellen. Resultatet blir elektricitet som driver elmotorn. Vid körning kommer bara vattenånga och rent vatten från avgasröret. Vätgasen framställs via solceller och vatten i tankstationer. Stationerna kan placeras efter önskemål som container.

Räckvidden är 50-70 mil på en tank för personbil. Mariestad kommun säger på nätet: "När vi ersätter de fossildrivna bilarna med 30-50 vätgasbilar av våra 150 bilar totalt, kommer kommunen att tjäna pengar på sin miljösatsning".

Global utveckling sker nu med solceller och vätgas för att få fossilfri fordonstrafik.

Tyskland har beslutat att bygga 400 stationer för vätgas. Japan satsar på att bygga ett helt vätgasbaserat samhälle för fordon av alla typer. Särskilt fördelaktigt är det för tung trafik.

Region Kronoberg och Växjö kommun kan hamna på efterkälken, både lokalt och globalt.

Upphandlingen för 39 elbussar som sker nu bygger på mycket dyra och miljöfarliga batterier, som åldras över tiden, samt kräver installationer av laddstolpar. Risken finns att 1000-tals laddtimmar, kan åstadkomma laddköer och kanske förseningar för den dagliga bussdriften.

Vi kan bli förebild på grönare kollektivtrafik med solceller och vätgas, utan batterier.

Om upphandling sker med vätgas till de 39 elbussarna, kommer regionen och Växjö kommun kanske uttala sig som Mariestad kommun: "Vi tjäna pengar på miljövalet vätgas. Tankningen räknas dessutom i minuter i stället för timmar.”

Yrkande:

Annons

• Att saknat alternativ för drivning av elbussar med "solceller och vätgas” utreds.

• Att Region Kronoberg samverkar med Växjö kommun, också om ev. EU-medel.

Jan-Erik Davidson, f.d. ordf. Kronobergs läns Motorbranschförening (MRF)

Jan-Erik Davidson vill se bussar med vätgas och bränsleceller.
Jan-Erik Davidson vill se bussar med vätgas och bränsleceller.Foto: Filip Sjöfors
Annons
Annons
Annons
Annons