Annons

Samarbete lösningen på transportpusslet

Bensin och diesel till fordon är den största källan till fossila koldioxidutsläpp i Kronoberg. Att ersätta dessa bränslen med alternativ, gärna producerade i länet, är därför det viktigaste vi kan göra lokalt för att minska klimatförändringar. Det skriver Christel Liljegren och Ewa Engdahl på Energikontor Sydost AB.
Debatt • Publicerad 14 september 2019
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Christel Liljegren och Ewa Engdahl på Energikontor Sydost AB skriver om hur pusslet för framtidens transporter ska kunna läggas.
Christel Liljegren och Ewa Engdahl på Energikontor Sydost AB skriver om hur pusslet för framtidens transporter ska kunna läggas.Foto: Lars-Göran Rydqvist

Vi ser nu starten på en mycket stor omställning. Utvecklingen går fort och nya drivmedel och tekniker växer fram. Biogas är en gas som naturligt uppkommer när biologiskt material som matavfall, avloppsslam och gödsel bryts ned.

I Kronoberg finns flera anläggningar som tar hand om den uppkomna biogasen och tillverkar fordonsbränsle, som minskar användningen av fossila drivmedel. Då vårt behov av transporter är stort räcker dock inte biogasen till att ersätta all diesel och bensin som används. Vi behöver därför flera alternativ.

Annons

Många fordon, framförallt personbilar, kommer att bli eldrivna. Utvecklingen av batteriteknik har gjort att eldrivna bussar har blivit ett alternativ, vilket länstrafiken tagit fasta på i sin pågående upphandling av stadstrafiken. Detta ger utsläppsfria fordon lämpade för stadstrafik.

Diesel och bensin kan också ersättas av HVO (ett förnybart drivmedel importerat främst från Finland) eller med bränslen producerade av skogsrester. 
De senaste åren har intresset för vätgas som drivmedel ökat kraftigt. Även här har en snabb teknikutveckling gjort att vätgas blivit intressant för framför allt tunga fordon. Ur avgasröret kommer bara vatten, och tiden att tanka är kort jämfört med att ladda stora batterier.

En förutsättning för att detta ska vara klimatsmart är att vätgasen produceras utan fossil energi. Det finns i dagsläget endast fyra tankstationer i Sverige.

Även i Kronoberg ökar intresset för vätgas. Länets tunga fordonsindustri följer utvecklingen noga och ser vätgas/bränsleceller som en av flera möjliga vägar bort från de fossila bränslena. Energikontor Sydost har fått medel av Region Kronoberg och Tillväxtverket för att göra en förstudie. Studien ska undersöka möjligheterna att producera förnybar vätgas i Kronoberg och vilka potentiella användare som finns.

I förstudiens referensgrupp finns representanter från kommuner, Växjö Energi, industri med flera. Växjö kommun och Linnéuniversitetet håller på att undersöka möjligheten att producera förnybar vätgas på Sandviksverket.

Vägen till fossilfrihet är inte enfilig. Flera bränslen och tekniker kommer att behövas parallellt beroende på typ av fordon och användningsområde, och inför valen kommer strategisk planering och behovsanalyser vara viktiga. Att bygga en infrastruktur för produktion och distribution är kostsamt och måste ske i takt med tillgång på fordon och i denna process är länstrafiken tillsammans med andra offentliga aktörer viktiga.

När det gäller elfordon kommer de att kräva produktion av mer el. Även vätgas behöver el i de fall den tillverkas med elektrolys. En ökad produktion kan ske via solceller, men även vindkraft, vattenkraft och el från våra fjärrvärmeverk kommer att behöva öka för att klara en omställning bort från det fossila.

Men framtiden ser ljus ut, då den goda nyheten är att potentialen att producera förnybara alternativ är mycket bra i Kronoberg. Via samverkan och fortsatt samarbete kommer pusslet med att lösa framtidens transporter kunna läggas.

Christel Liljegren, vd Energikontor Sydost AB

Ewa Engdahl, styrelseordförande Energikontor Sydost A

Annons
Annons
Annons
Annons