Annons

Vi behöver våra tolkar

Sätt ingen tidsgräns gällande tolkar, utan fortsatt ge möjlighet till tolk vid de tillfällen det behövs. Samtidigt ska vi förbättra och utveckla svenskundervisningen för våra nya medborgare, skriver läraren Ulrika Määttä.
Replik • Publicerad 31 juli 2018
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Jag tror mig veta att de allra flesta medborgare i vårt land vill att vi ska ta hand om de svaga. Det spelar igen roll om svagheten beror på uppväxt, sjukdomar, handikapp, trauman eller missbruk. Vi vill att alla ska ha det drägligt. Vi vill fortsätta att ge folk chanser. Vi vill slippa skämmas för att vi inte tar hand om de våra. Vi betalar skatt för att detta ska se. Mycket skatt till och med. Därför tycker jag att Oliver Rosengrens förslag, om att de som inte har lärt sig svenska på tre år borde bekosta tolk själva, är helt befängt.

Hit till Sverige kommer det människor som av olika skäl behöver oss. Och vi behöver, av våra skäl, dem. En del av dessa individer har när faran hotat, kunnat köpa en flygbiljett och kunnat resa från ”dörr till dörr”. Andra har, efter att ha sett sin familj utplånas, lyckats fly krigshärden. Dessa människor har på sin resa, ofta till fots, utsatts av olika övergrepp, tvingats svälta, tvingats stjäla, för att så småningom hamna här hos oss.

Annons

Jag kan tycka att bara en liten gnutta fantasi skulle göra att man inser att det inte är så lätt för alla att ta till sig det svenska språket. Det är en sak att kunna prata om vardagliga saker men att till fullo klara av kontakter med myndigheter är en absurd tanke. Ibland handlar dessa kontakter om åldersuppskrivning, avslag på ditt uppehållstillstånd, eventuellt utvisning. Hur lätt är det då att ta till sig allt och förstå det som sägs?

I Sverige går det varje ut ett antal elever som efter nio år i svensk grundskola inte har tillräckliga betyg för att komma in på gymnasiet. Vad ska vi göra med dem? Ska skattebetalarna verkligen behöva fortsätta betala för dem? Efter nio år?

Det är inte alltid att SFI-undervisningen fungerar optimalt. Stora grupper, obehöriga lärare och olycklig gruppsammansättning med mera gör att eleverna inte kan ta till sig undervisningen på bästa sätt.

Så, i stället för att sätta en tidsgräns tycker jag att vi ska fortsätta att ha tolk i alla sammanhang det behövs (inte minst för vår egen skull, för vi vill ju förstå och bli förstådda), samtidigt som vi fortsätter att förbättra och utveckla svenskundervisningen för våra nya medborgare.

Ulrika Määttä, lärare i bland annat svenska som andra språk

Annons
Annons
Annons
Annons