Det är inte okej agerat från Swedbanks sida

Debatt Artikeln publicerades

Jag inser att en liten ideell förening inte är någon lönsam bankkund, så det lönar sig föga att hota med att byta bank. Er hantering med dessa orimliga väntetider är dock lite väl utmanande och avslöjar era nedprioriteringar tydligt, skriver Lars Runemo om Swedbanks, vad han menar, bristande service.

Lessebo PRO är en förening med cirka 300 medlemmar och vi har föreningens bankaffärer i Swedbank. När föreningen tidigare har valt ny kassör eller annan person med bankbehörighet, så kunde vi gå till Swedbanks kontor i Lessebo med våra protokoll och få hjälp med att göra bytet omgående.

I våras, jag vill minas att det var i mars 2018, stängde Swedbank sitt kontor i Lessebo, det enda kontoret i hela kommunen.

Vi tänkte då: ”Okej, vi får väl åka till Växjö då eller till någon annan ort där Swedbank har kontor.”

Då fick vi veta att banken hade ändrat sina rutiner och att vårt ärende skulle behandlas av en (ny?) avdelning i Stockholm som ska sköta kontakterna med bankens föreningskunder.

Vi fyllde i de omfattande blanketterna efter bästa förmåga, bifogade protokoll och stadgar och postade hela bibban till Stockholm. Det dröjde några dagar, och den 29 maj fick vi ett artigt mejl:

”Tack för din begäran om att ändra uppgifter om din förening. Just nu är handläggningstiderna längre än normalt och vi återkommer till dig när vi har behandlat ditt ärende.”

Den 28 augusti (efter 3 månader) fick vi ett mejl med begäran om komplettering. Då hade vi emellertid tröttnat och strax innan tagit kontakt med ett lokalkontor, och fått löfte om hjälp. Besöket på kontoret gick snabbt och bra, tack för det.

Jag inser att en liten ideell förening inte är någon lönsam bankkund, så det lönar sig föga att hota med att byta bank. Er hantering med dessa orimliga väntetider är dock lite väl utmanande och avslöjar era nedprioriteringar tydligt. En amatör kunde väl inse att det skulle bli kö på avdelningen i Stockholm när den skulle ta över föreningsärendena från 100-tals lokalkontor.

En sak till: Swedbanks kontor i Växjö har tidigare haft en myntautomat. Bankkunden kunde där tömma i mynt, som räknades och sattes in på kundens konto. En bra service för bland annat föreningar, som ofta hanterar en hel del mynt. Nu hörde jag häromdagen att myntautomaten inte längre finns kvar. Ytterligare ett led i bankens strategi att minimera servicen till olönsamma småkunder?

Banker är nu oftast kontantfria och vägrar att hantera av Riksbankens utgivna sedlar och mynt. Hur kan bankinspektionen (eller är det riksdagen) godkänna detta?

Lars Runemo, kassör i Lessebo PRO