Annons

E-hälsa är bra för både individ och samhälle

Varje patient som väljer ett digitalt läkarbesök frigör plats i väntrummet på den fysiska vårdcentralen, till dem som verkligen behöver ett fysiskt läkarmöte, skriver Henrik Kangro och Daniel Persson på Min Doktor.
Debatt • Publicerad 31 oktober 2017
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Vi lever i en tid då människor intresserar sig för sin hälsa. Allt fler väljer att mäta, följa upp och analysera personlig information från klockor, appar och sensorer. På sikt möjliggör det prevention, nya diagnoser, behandlingar och botemedel, till lägre kostnad för samhället. Och det behövs. Med ökande och åldrande befolkning kommer också vårdbehov som svensk sjukvård redan i dag har svårt att möta.

Ibland möts dock möjligheterna som ny teknik innebär, med rädsla. Som Sveriges första digitala vårdgivare har vi såklart fått många relevanta och ibland även skeptiska frågor om hur doktorn kan ställa diagnos utan att träffa patienten. Efter fyra års verksamhet och uppemot 150 000 handlagda patientärenden, känner vi oss trygga med att besvara dem.

Annons

Uppemot 100 specialistläkare, barnmorskor och fysioterapeuter jobbar extra med att ta emot patienter över nätet hos oss. De jobbar alla i den fysiska vården till vardags. De granskar varandras handläggning och har ständig möjlighet att konsultera varandra. Med teknikens hjälp har vi i vår tjänst lyckats bygga in beslutsstöd som markant minskar de flesta riskerna för felbehandlingar som sker i den traditionella vården.

Patienten slipper lämna jobb eller hem för att få läkarvård och läkaren avlastas administrativt eftersom patienten besvarar läkarens frågor skriftligt - samma frågor som hon annars ställt inne i besöksrummet. Tack vare den icke simultana dialogen som följer kan läkaren ta hand om flera patienter parallellt. Våra läkare kan vid behov skicka patienten för provtagning, det ingår i patientavgiften och patienten får välja var i Sverige det passar henne att lämna provet.

Varje patient som väljer ett digitalt läkarbesök frigör samtidigt plats i väntrummet på den fysiska vårdcentralen, till dem som verkligen behöver ett fysiskt läkarmöte. Kortare köer och ökad tillgång till vård för alla.

Snart kommer alla vårdcentraler, privata som offentliga, att jobba på exakt samma vis. SKL ser oss som föredömliga både medicinskt och för det samhällsansvar vi tar. Sedan i somras ställer de krav på att andra digitala vårdgivare som begär offentlig ersättning ska jobba som vi gjort från start, både med det triageformulär som hänvisar patienten till annan instans om ärendet inte lämpar sig för digital vård, och med tillgång till provtagning.

Att Sverige som samhälle finansierar en jämlik sjukvård är inget vi ifrågasätter. Däremot tycker vi det offentliga borde bli en bättre beställare. Vi är de första att skriva under på behovet av kvalitetskrav, transparens och granskning. Vi lyder under samma lagar och regelverk som andra vårdgivare. Samma krav och förutsättningar bör såklart gälla, oavsett vårdform. Vår lösning erbjuder nämligen samma läkare, samma provtagning, samma diagnos behandling och resultat - dygnet runt - till mindre än en tredjedel av samhällskostnaden för fysiska vårdmöten. Ett digitalt besök kostar patienten 250 kronor i patientavgift, samhället betalar 400 kronor i ersättning, medan ett fysiskt vårdbesök kostar i snitt 1 668 kronor att producera. Allt går inte att lösa över nätet, men de besvär som lämpar sig för digital vård bör styras dit för allas bästa.

Teknik kan vara till den nytta som vi människor väljer. Vi är inte alls förvånade över att e-hälsa, varken ordet eller möjligheterna det inbegriper, fått så stort genomslag. Vi är förvånade om någon tror att detta är annat än bara början på något riktigt bra för individ och samhälle.

Henrik Kangro/Daniel Persson

Chefläkare Min Doktor/Affärsutvecklingschef Min Doktor

Annons
Annons
Annons
Annons