Annons

Ingrid Burman undviker frågan

Landshövding Ingrid Burman, i ditt debattsvar om vattenskoterförbud i Helgasjön svarade du inte på vår fråga: Vad gör en vattenskoter i sju knop till en större miljöbov än en båt i sju knop?
Replik • Publicerad 24 maj 2018
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Privat

Du talar om vattenskoterförordningen som står i strid med EU-rätten och som dömdes ut av Havs- och Vattenmyndigheten när de på regeringens uppdrag utredde om det behövs särreglering av vattenskotrar, svaret var – nej.

Du talar om en situation där det inte går att bedriva tillsyn eller beivra överträdelser utan totalförbud mot vattenskotrar i reservatet – det är fel.

Annons

I reservatet råder fartbegränsning i sju knop (cirka 13 km/h). Det går alldeles utmärkt att bötfälla både vattenskotrar och båtar som kör för fort i reservatet (en granne till mig fick böter när han körde för fort i området med motorbåt.)

I Helgasjön (och på alla andra vatten) gäller sjölagen 20 kap 3 §;

”Den som tar sådan färdväg, håller sådan hastighet eller annars med fartyg färdas så att han i onödan stör omgivningen döms till penningböter”.

Vattenskotrar ingår i definitionen av ”fartyg”.

Det går alltså alldeles utmärkt att både bedriva tillsyn och bötfälla vad som betecknats som ”buskörning” i hela Helgasjön oavsett om föraren sitter i en båt eller på en vattenskoter. Det behövs inga diskriminerande förbud för de vattenskoterförare som rättar sig efter reglerna.

Du talar om naturvärden som skulle hotas mer av vattenskotrar i sju knop än av alla de 100-tals stora motorbåtar som kör igenom reservatet varje fin sommardag – vi förstår inte detta?

Skyll inte på miljön eller på att vattenskoterförordningen inte är verksam, gör inte skillnad på båt och skoter, använd de lagar som finns och låt oss tillsammans fokusera på problemet med ”intensiv körning”, som det kallas i vattenskoterförordningen.

Det finns goda erfarenheter i andra delar av landet av att störningar har försvunnit när man har kommit överens om ett område där de som vill kan ägna sig åt avancerad körning. Ett sådant område skulle kunna vara under inflygningen till Småland Airport – det finns bara ett problem – inga skoterägare i Åbyviken, Evedalsviken eller Öjabyviken får köra dit lagligt eftersom de måste använda farlederna i reservatet. Hur bra är det?

Eftersom vi inte fick svar måste vi tyvärr upprepa frågan: Vad gör en vattenskoter i sju knop till en större miljöbov eller mer störande än en båt i sju knop?

Jan Sjöwall, ordförande Växjö Vattenskoterklubb

Annons
Annons
Annons
Annons