Annons

Mer ögonkontakt skulle öka trafiksäkerheten

Jag har ingen aning om vad som orsakade den tragiska dödsolyckan härom dagen, men vill ändå kommentera insändaren den 21 september med rubriken "Farliga rondeller i Växjö".
Insändare • Publicerad 25 september 2018
Detta är en insändare i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Mera ögonkontakt i trafiken skulle definitivt höja säkerheten för alla inblandade, menar Renée Kiebler.
Mera ögonkontakt i trafiken skulle definitivt höja säkerheten för alla inblandade, menar Renée Kiebler.Foto: Jessica Gow/TT

Som bilist instämmer jag med insändaren om farliga rondeller, men jag har svårt att se hur kommunen ska kunna bygga bort alla ställen där olika trafikslag måste samsas.

Jag vill istället slå ett slag för den gamla godingen ögonkontakt i trafiken. Som bilist tvingas jag alltför ofta gissa vart en cyklist tänker ta vägen härnäst. Inte minst i rondeller där många cyklister plötsligt lämnar rondellen för att cykla på ett övergångsställe och sedan ger sig ut i rondellen igen. I sådana lägen skulle det kännas säkrare för mig att de åtminstone saktade in lite och tog ögonkontakt (men även stannade kvar i rondellen).

Annons

Samma sak vid "cykelövergångsställen", det vill säga övergångsställen där man även får cykla över. Ta ögonkontakt först, innan du cyklar ut. Här skulle kommunen kunna förbättra säkerheten genom att sätta upp andra skyltar vid övergångsställen som även tillåter cykling, än de som anger ett vanligt övergångsställe. En variant på de skyltar som visar cykel- och gångvägar exempelvis. Nu är det ofta knepigt att se de mer eller mindre nerslitna målningarna på gatan. Det verkar vara lika svårt för cyklisterna att se vilka övergångsställen man faktiskt får cykla på.

Mera ögonkontakt i trafiken skulle definitivt höja säkerheten för alla inblandade.

Renée Kiebler

Annons
Annons
Annons
Annons