Annons

Stoppa trafikfällorna i Växjö kommun

Jag vill med bestörtning framföra mina reservationer mot konstruktionen i vägbanan på Norra Järnvägsgatan i Växjö.
Debatt • Publicerad 9 juni 2018
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Trafikhindren vid Norra Järnvägsgatan i Växjö.
Trafikhindren vid Norra Järnvägsgatan i Växjö.

Det handlar om två gropar, cirka två decimeter djupa och med en spårbredd som passar bussar, men där personbilar faller ner i gropen med minst två hjul. Mitt i gropen har placerats en betongplint som gör att den bil som inte uppmärksammat gropen slås sönder.

Det heter att det finns en förbudsskylt vid infarten till ”destruktionsanläggningen” med en motorcykel och en bil överkorsade. Visst – men området är trångt och rörigt med en massa människor i rörelse. I mörker missade min vän förbudsskylten och helt plötsligt var hans bil skrot. Jag trodde inte att en kommun hade rätt att döma ut straff på plats som det är fråga om här. Straff och böter ska väl polisen döma ut?!

Annons

En varningsskylt borde sättas upp närmare ”fällan” så att man har en chans att reagera.

En sådan här konstruktion med gropar och cementpelare skulle aldrig kunna genomföras i det nationella vägnätet. Groparna är trafikfarliga och stoppar trafiken var gång en bil slås sönder och ska bärgas.

Groparna bör fyllas igen omgående och trafikljus sättas. Ett trafikljus kopplat till en sensor som känner av fordonshöjd. En buss är mer än 2,5 meter hög och ger grönt ljus för passage av området. En personbil är inte så hög och får rött. Med andra ord trafikljus istället för bilfälla.

Polis och ambulans kan inte passera här i dag. Brandchefen kan inte följa sina brandbilar, med rätt spårbredd och leda arbetet vid en trafikolycka eller brandhärd. Det kan handla om sekunder om det skall bli ett positivt utfall vid en olycka.

När snön kommer i vinter – hur röjer man en fördjupning med snö och hur ska de ”godkända bussarna” med rätt spårbredd se var kanterna är i fördjupningen? En bil eller buss som fastnar på plinten tar tid att bärga. Bärgningspersonalen får klättra ner i gropen och höja bilen upp med manuella domkrafter för att få under ”gaffeln” som ska ta bilen. Ett riskfyllt moment för personal och inblandade. Plinten stoppar gaffeln på bärgningsbilen.

Trafikverkets representant i region Syd har uttalat stor skepsis kring ”bilfällan” och menar att det är att döma ut straff på plats. Bilfällan är tänkt att vara där under tiden som nya kommunhuset byggs – det vill säga i minst 2,5 år.

En mjukare funktion än ”bilfällan” där man tänker på säkerheten i mycket högre grad än idag vore ansvarsfull och försvarbar.

Tekniska nämnden och ytterst kommunstyrelsen har ansvar för människors trygghet, säkerhet och framtid.

Kommunallagen är entydig – vem har det yttersta ansvaret för kommuninvånarna? Politikerna.

Politiker: Ta ert ansvar, stoppa trafikfällorna - visa empati och rättrådighet. Låt polisen döma ut straffsatserna inte anställda tjänstemän. Helhetstänkande behövs – inte maktdemonstrationer och bristande empati.

Bertil Lindberg, samhällsdebattör

Annons
Annons
Annons
Annons