Annons

Vi måste minska biltrafiken

De flesta är ense om att vi måste minska biltrafiken för att få en hållbar framtid. När vi kommer till de konkreta lösningarna går dock de stora pengarna fortfarande till vägutbyggnad, trots att det är väl beforskat att mera väg alltid leder till mer biltrafik.
Replik • Publicerad 1 april 2020
Detta är en opinionstext i Smålandsposten. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Att stoppa en jättetrafikplats vid Fagrabäck räddar förstås i sig inte klimatet. Men det är inte att sila mygg och svälja kameler, som Stefan Leo hävdar i en insändare där han tycker att vi drar för stora växlar kring utbyggnaden av Fagrabäcksrondellen. Det är att inse att många bäckar små gör en stor å. Om vi inte låter det stora målet vägleda också de små stegen så kommer vi aldrig dit vi vill. Även Europas grönaste stad måste dra sitt strå till stacken.

Det är bråttom att minska fossilberoendet, och att faktiskt minska bilismen är en åtgärd med stora andra vinster, för livsmiljön, för hälsan och för att göra vår stad grönare och trivsammare. Nyligen publicerade Statens väg- och transportforskningsinstitut och Chalmers en rapport som visar att minst hälften av de totala svenska utsläppen av mikroplaster kommer från slitage av däck.

Annons

I varje bil sitter i genomsnitt 1,2 personer. Därför blir det köer vid rusningstid. Vid Fagrabäck och Österleden ligger dessutom bostäder, och nya planeras. Vår värdefulla gröna kil, Fylleryds naturreservat, blir ännu mer instängd med en jättekarusell framför.

Förblindas inte av att staten än så länge sitter kvar i gamla tankebanor och modeller och fortfarande prioriterar tung vägutbyggnad framför åtgärder som bryter bilfixeringen och på riktigt skapar en hållbar framtid.

I fredags höll Gröna Bilister och Trivector ett webbseminarium om att prioritera gång-, cykel- och kollektivtrafik i våra städer och tätorter. Intressanta och tänkvärda exempel för Växjös planerare och politiker att ta del av. Seminariet följdes av 200 personer – det blev så många deltagare tack vare att ingen behövde resa, men alla kunde dela idéerna.

Pål Karlsson, f d översiktsplanerare

Järda Blix, arkitekt

Uno Pettersson, Naturskyddsföreningen Växjö

Lena Lillieblad, Omställning Växjö

Lars Edqvist, f d kommunpolitiker

Debatten går vidare om Fagrabäcksrondellen i Växjö.
Debatten går vidare om Fagrabäcksrondellen i Växjö.Foto: Stefan Nilsson
Annons
Annons
Annons
Annons